Olivier Maloteaux

18 JUL 2024

Test: MG Cyberster, elektrisch herbronnen

MG keert terug naar zijn roots en lanceert een roadster. Maar dan wel eentje op batterijen en van Chinese makelij. We ontdekken de Cyberster in avant-première op het circuit van Goodwood.

"De elektrische roadster van MG is stijlvol, rijk uitgerust en snel: een echte verleider, dus! De perfecte auto voor snelle, klassevolle ritjes in alle stilte."

Advertentie
Advertentie

Het huidige MG-gamma biedt een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding, maar wekt niet echt emoties op… De missie van de Cyberster is dus om een beetje glamour toe te voegen bij MG, zonder af te stappen van elektriciteit. Daarmee is het meteen de eerste elektrische roadster van het moderne tijdperk: de Tesla Roadster van 2008-2012 was maar erg zeldzaam en de nieuwe laat op zich wachten, terwij de Porsche Boxster op batterijen pas in 2025 komt en de Polestar 6 voor 2026 gepland staat.

Design

Passieproject van de designers

Toen MG 100 jaar geleden werd opgericht, begon het merk met roadsters te bouwen. Een gebied waarop de Britten een goede reputatie hebben opgebouwd, alvorens failliet te gaan en in 2007 te worden opgekocht door de Chinese SAIC-groep, die vervolgens inzette op lowcostmodellen en SUV’s… Vandaag hebben de Chinezen besloten om de oude glorie opnieuw op te roepen. Toch had deze nieuwe roadster even goed niet kunnen bestaan. Het is namelijk het passieproject van enkele designers uit de Londense studio van SAIC. Zij wilden een moderne visie geven op de iconische MG B. De eerste schetsen kwamen al in 2017, nog voor er enige sprake was van productieplannen. Maar gezien het enthousiasme van het publiek rond de conceptcar op het autosalon van Shanghai in 2021, besloten de kaderleden toch om een productieversie te ontwikkelen.

Strakke lijnen en vleugeldeuren

Terwijl heel wat autoconstructeurs vandaag te veel willen doen met drukke lijnen en daarbovenop een gigagrille, gaat de Cyberster voor finesse met een zeer slanke look. Het is een klassieke roadster geworden, met een lange, gewelfde motorkap en een strakke kont. De Cyberster is groter dan een BMW Z4 en benadert eerder het formaat van een Porsche 911 met een lengte van 4,53 m, een breedte van 1,91 m en een hoogte van 1,33 m. Proporties die hem groter maken dan hij lijkt.

Om de wow-factor nog verder te vergroten,, heeft MG vleugeldeuren gemonteerd op zijn roadster: de deuren openen volledig elektrisch naar boven (via de sleutel of via een knopje op de deuren). Het ziet er spectaculair uit, maar niet iedereen zal het mooi vinden. Idem dito voor de pijlvormige achterlichten. Het dak bestaat uit een elegante stoffen softtop, beschikbaar in twee tinten (zwart of rood).

Beleving

Gebogen digitale cockpit

Hoewel de stijl van het exterieur eerder vintage is, is het interieur wel volledig mee met zijn tijd met een reeks van drie schermen die een gebogen interface vormen rond de bestuurder. Het centrale paneel (10,25 inch) toont de belangrijkste rijinformatie, terwijl de twee zijdelingse displays (elk 7 inch) aanraakgevoelig zijn. Er is zelfs nog een vierde scherm aanwezig op de middenconsole voor de klimaatcontrole. Het ziet er leuk en modern uit, maar het vraagt wel enige gewenning om je weg te vinden door de menu’s en verschillende weergaves.

Met z’n twee in het zonnetje

Als een echte roadster is de MG Cyberster een strikte tweezitter. De zetels zijn goed gevormd en zitten vrij comfortabel. Ze zijn bekleed in microvezel en similileer (rood/zwart of grijs), dat toch iets minder chique oogt dan echt leer. Het meubilair lijkt goed in elkaar te zitten en de plastics zien er niet goedkoop uit, zonder echter even kwalitatief te zijn als die van de premiummerken.

Er is voldoende opbergruimte aanwezig om je zakken leeg te maken, zonder meer. Ook de koffer is niet enorm (249 liter, tegenover bijvoorbeeld 281 liter voor de BMW Z4) en vooraan is geen frunk aanwezig. De laadkabel of een (heel) klein tasje kan wel achter de zetels worden gepropt.

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Rijervaring

Van 340 tot 544 pk

De Cyberster wordt aangeboden in twee versies: de Trophy, met achterwielaandrijving en één elektromotor van 340 pk/475 Nm, en de GT, met twee motoren, vierwielaandrijving en 544 pk/725 Nm. De eerste moet in 5,2 seconden naar 100 km/u kunnen sprinten, tegenover 3,2 seconden voor de tweede. Hoe dan ook heb je altijd voldoende vermogen achter de hand, en met de launch control schiet je als een pijl uit een boog vooruit!

Beide versies delen ook hun batterij van 74,4 kWh netto. MG kondigt een officiële autonomie aan van 506 km voor de Trophy en 442 km voor de GT. Onze test vond uitsluitend plaats op het circuit, waardoor we geen realistische verbruikscijfers hebben kunnen noteren. Merk op dat je de recuperatie van remenergie in drie niveaus kan instellen via de linkerflipper aan het stuur. Ook een ‘One Pedal’-modus is aanwezig.

Om op te laden zou er bij ons een boordlader van 11 kW AC aanwezig moeten zijn. Op gelijkstroom accepteert de batterij tot 144 kW, waarmee je in theorie van 10 tot 80% kan bijladen in ongeveer 40 minuten.

Grand Touring-geest

Achter het stuur zit je hoger dan je zou verwachten in een roadster, vanwege de batterijen die onder de stoel zitten geplaatst. Met een druk op de knop gaat de stoffen kap in slechts 15 seconden open, een handeling die je ook tijdens het rijden kan uitvoeren tot aan een snelheid van 50 km/u. Tijdens onze zeer korte kennismaking op het circuit van Goodwood konden we enkel de tweemotorige versie testen. Die trekt hard op en op het snelle, niet erg bochtige circuit van Goodwood bereikt de Cyberster al snel zijn topsnelheid van 200 km/u. Het onderstel is gebalanceerd en efficiënt, maar je voelt de koets toch wat bewegen bij het remmen en in snelle bochten. Dat is te verklaren door de vrij zachte ophanging en het feit dat de roadster toch 2.210 kilo weegt (de eenmotorige Trophy weegt 100 kilo minder). Het is geen zuivere sportieveling, maar eerder een Grand Tourer. Het circuit is daarmee niet het favoriete speelterrein van de Cyberster, die waarschijnlijk het best tot zijn recht komt op een binnenweggetje met een mix van snelle en langzame stukken.

Prijs

Hoeveel kost de MG Cyberster 2024?

Dat weten we nog niet… De Belgische invoerder is op dit moment bezig met de prijs te berekenen. Maar die zou niet ver moeten liggen van wat de Britten moeten betalen: aan de overkant van het Kanaal kost de Cyberster vanaf 55.000 Britse pond (65.450 euro) voor de Trophy en 60.000 pond (71.400 euro) voor de GT. In beide gevallen wordt het model steeds ‘full options’ geleverd. Een prijs die dus een stuk lager ligt dan die van een BMW Z4 of Porsche Boxster met een qua vermogen vergelijkbare benzinemotor en uitrusting. En daarbij moet je nog de garantie van 7 jaar/150.000 km en de gunstige fiscaliteit van een elektrische wagen optellen…

Verdict

Deze eerste kennismaking met de Cyberster toonde ons een zeer stijlvolle, rijkelijk uitgeruste en redelijk geprijsde roadster voor zijn prestaties. Een echte charmeur, dus! Maar hij mist de sportiviteit van een Porsche Boxster of zelfs van een BMW Z4: deze MG is eerder een GT, gemaakt om te cruisen. Ritjes die je stijlvol en in alle stilte aflegt, maar die af en toe ook zeer snel kunnen gaan…

Advertentie
Advertentie
Advertentie