Jean-Francois Christiaens

11 AVR 2019

Officieel: Audi S6 en S7 worden milde hybride diesels

Verrassing: de sportieve Audi S6 en S7 krijgen geen benzineversies meer, maar een 3.0 V6 TDI met elektrische compressor.

20190411065243audis6s7.jpg

Tot nu toe had Audi zijn A6 en A7 alleen voorgesteld als brave burgerlijke versies. Nu komen daar de S-versies bij: de S6 en S7 zijn vanaf deze maand te bestellen, zegt de Belgische importeur. De S6 kun je bestellen als berline of als break. Zij kosten respectievelijk € 78.000 en € 80.300. Dan is er de S7 Sportback nog, die minstens € 85.920 kost.

20190411065722audis6s7.jpg

Elektrische compressor

Onder de motorkap zit sowieso een dieselmotor. Dat is een 3.0 V6 TDI met 48-voltcircuit en elektrische compressor bovenop de klassieke turbo. Die moet met zijn directe respons het turbogat opvangen. Het totale vermogen bedraagt 349 pk, het koppel 700 Nm. Alles gaat uiteraard via Quattro-vierwielaandrijving en een achttrapsautomaat naar de vier wielen.

De geëlektrificeerde TDI beantwoordt uiteraard aan de strenge Euro 6d-TEMP-normen. De gecorreleerde NEDC-verbruikscijfers schommelen tussen 6,2 en 6,5 l/100 km, de CO2-uitstoot tussen 164 en 171 g/km.

20190411065240audis6s7.jpg

Vierwielsturing

Het koetswerk van de S6 en S7 is uiteraard suggestiever, het chassis werd aangepast. De sportophanging die speciaal voor deze modellen werd ontwikkeld, is 20 millimeter lager op de S6 en 10 millimeter lager op de S7. Optioneel is er een meesturende achteras, een sperdifferentieel met vectoriële koppelverdeling en zijn er keramische remschijven.

2.9 TFSI niet voor Europa

Audi brengt deze S6 en S7 TDI alleen naar het Oude Continent. De Verenigde Staten, Azië en het Midden-Oosten krijgen nog steeds benzineversies. Zij maken gebruik van de nieuwe 2.9 V6 TFSI van 450 pk en 600 Nm.

20190411065242audis6s7.jpg

PUBLICITÉ
PUBLICITÉ
PUBLICITÉ