Arnaud Henckaerts

2 FÉV 2022

Raad van State: oldtimer‑uitzondering LEZ Gent onwettig

Oldtimers van ouder dan 40 jaar konden een jaarlijkse vrijstelling kopen voor de Lage Emissiezone (LEZ) in Gent, terwijl dat voor oldtimers tussen de 30 en 40 jaar oud beperkt was tot 8 dagpassen. De Raad van State schrapt nu die ongelijkheid.

Lage Emissiezones zijn er om de meest vervuilende auto’s uit stadscentra te weren. In Vlaanderen hebben Gent en Antwerpen ze ingevoerd, met de mogelijkheid om 8 keer per jaar een dagpas te kopen om toch de stad in te kunnen rijden. Voor oldtimers geldt er een uitzondering, met de mogelijkheid om een vrijstelling te kopen die het hele jaar door geldig kan zijn. Die uitzondering geldt echter niet vanaf 30 jaar, de officiële oldtimer-leeftijd in Vlaanderen, maar wel vanaf 40 jaar. Dat is ook zo opgenomen in de Vlaamse LEZ-wetgeving die de 40-plussers een ‘historisch karakter’ toekent.

"Niet objectief"

Maar die regelgeving komt nu op losse schroeven te staan door de beslissing van de Raad van State over de Gentse LEZ, na een klacht van de Belgische oldtimerfederatie BEHVA. Het hof vernietigt immers die bepaling en vindt dat het verschil tussen oldtimers jonger en ouder dan 40 “niet op een objectieve, pertinente en redelijke verantwoording steunt.” De stad moet zijn regels dus aanpassen. Wat dat in de praktijk zal betekenen en wat de weerslag is op de uitzondering in Antwerpen en de Vlaamse regelgeving in het algemeen, valt nog af te wachten.


Wil je steeds het laatste autoadvies ontvangen?

Vond je dit artikel interessant en wil je steeds het laatste autoadvies, autoweetjes en tips meteen in je mailbox? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

PUBLICITÉ
PUBLICITÉ
PUBLICITÉ