Zijn naam geeft al iets weg. Het gaat namelijk niet om een RS, maar om een GT. Het draait bij deze Twingo dus eerder om veelzijdigheid dan om extreme sportiviteit. Renault wilde wel een RS-versie maken, maar dat lag technisch en financieel moeilijk. Van de 133 pk in de vorige Twingo RS blijven er dus 110 over in deze GT. Maar is dat erg?
Het concept
Renaults idee was om de krachtigste Twingo op de markt te nemen, namelijk de 0.9 TCe van 90 pk, en hem meer poeier en karakter te geven. Enkele stickers, een dubbele uitlaat, een tot 110 pk opgepepte motor, een steviger chassis en een toleranter ESP, en je hebt een bodybuilder-Twingo. Trouwe Vroom-lezers weten dit wellicht al, maar de Fransman heeft een Duitse neef: de Smart ForFour Brabus, die in algemene lijnen identiek is aan deze Twingo GT, maar aanzienlijk duurder en standaard voorzien is van een automaat met dubbele koppeling.
Stijl
Aan de buitenkant ziet hij er zonder twijfel gespierder uit. En opvallen zal je doen, want Renault voorziet de auto standaard van de stickers op de zijkant en het dak. In het interieur beperkt de sportieve sfeer zich tot pedalen en een versnellingspookknop in aluminium, enkele specifieke inzetstukken en… dat is alles! Hoe vreemd het ook mag lijken, Renault Sport wilde zijn sprintbommetje niet uitrusten met sportievere zetels. De chauffeur zit dus steeds relatief hoog. Andere opvallende afwezige: de toerenteller.
Bruisend
Al van bij het vertrekken reageert de motor levendig. Hij is soepel en reageert alert, en de prestaties van deze kleine Twingo mogen er wezen. Renault geeft 9,6 seconden op voor de sprint van 0 tot 100 km/u, maar het zijn vooral de hernemingen die verrassen. De korter gespreide versnellingsbak en het koppel van 170 Nm dat al vanaf 2.000 tpm beschikbaar is, zitten daar natuurlijk voor iets tussen.
De driecilinder roffelt vrolijk in vrijloop en hij klimt vrolijk in de toeren, maar de soundtrack is daarbij niet echt sportief. We hebben al suggestiever geweten… Maar de motor blijft gelukkig wel voldoende gedempt. Eerder een “GT” dus, en geen “RS”.
Koning van de stad
In de stad is de Twingo natuurlijk heer en meester. Zijn sprankelende motor en geweldig kleine draaicirkel (4,3 meter) maken van hem een ideale machine voor de stadsjungle. Zelfs zijn stevigere demping zorgt nooit echt voor oncomfortabele situaties. De kwaliteiten van zijn weggedrag, essentieel voor een sportieveling, konden we tijdens onze eerste test moeilijk beoordelen, omdat het testparcours voornamelijk in de stad was. We konden wel vaststellen dat het (niet-uitschakelbare) ESP minder dwingend is dan bij andere versie, maar nog steeds te streng om de chauffeur te laten spelen met de achterkant.
Prijs
Voor € 15.600 lijkt deze Twingo GT een koopje. Vooral wanneer je weet dat de Smart ForFour Brabus begint vanaf € 21.147. Een stevige meerprijs voor een chiquer logo en automaat… Standaard komt de Twingo GT met verduisterde ruiten achteraan, automatische klimaatregeling, een licht- en regensensor, 17-duimsvelgen, een lederen stuur,… Renault geeft een CO2-uitstoot op van 115 g/km.
Besluit
We zouden de Twingo GT graag op onze vertrouwde wegen willen proberen voor we een definitief oordeel kunnen vellen. In afwachting daarvan is de Twingo GT de leukste Twingo in het gamma, dankzij zijn sterke prestaties. Verwacht niet het karakter van de vorige Twingo RS, want zijn aanpak is volledig anders. De Twingo GT mikt immers vooral op meer flexibiliteit wanneer je hem dagelijks gebruikt. Zijn voornaamste minpunten zijn eigen aan deze derde generatie Twingo: beperkte ruimte achteraan en een mindere moduleerbaarheid vergeleken met de vorige modellen.