Op vraag van Toyota voerde enquêtebureau Ipsos een peiling uit bij zowat duizend Belgen. Uit die peiling blijkt dat 44% van de Belgen zich een hybride ziet kopen als volgende auto. Elektrische auto’s scoren ook goed (21%), net als auto’s met alternatieve brandstoffen zoals waterstof en gas (respectievelijk 10% en 9%). Benzine zou 42% van de Belgen kunnen overtuigen. Diesel is de grote verliezer: slechts 26%, tegenover 54% drie jaar geleden.

Waarom hybride?

De eerste reden die de eventuele keuze van de Belgen voor hybride verklaart, is het ecologische aspect (64%), gevolgd door het beperkte brandstofverbruik (37%). De enquête peilde ook naar wat de potentiële kopers als de meest ecologische merken beschouwden. Daar voert Tesla de ranglijst aan (57%) voor Toyota (54%) en Lexus (28%). De Belg blijkt trouwens steeds meer vatbaar voor het ecologische aspect: 74% vindt het milieu van groot belang.

Verwarring

3 Belgen op 4 zien zich een Toyota kopen als hybride, maar heel wat respondenten zijn niet helemaal mee met de subtiele details van moderne motoren. Zo wijst de enquête op een “sterke stijging van het aantal Belgen dat geen specifieke voorkeur heeft voor een bijzonder type motor: 14%, tegenover 6% in 2014.”

Heel wat Belgen lijken het concept van een hybride auto ook niet helemaal te begrijpen: 38% denkt dat de aankoopprijs een groot bezwaar is. Dat hoeft niet noodzakelijk zo te zijn: sommige hybridemodellen kosten even veel als de niet-hybrideversies, en zijn gelijkwaardig uitgerust.

Hybride: plug-in of niet?

Hier wringt het schoentje: 44% van de Belgen denkt dat een hybride altijd moet worden herladen en 61% kent het verschil niet tussen een hybride en een plug-inhybride. De eerste laadt zichzelf op dankzij kinetische energie (bijvoorbeeld wanneer de auto remt), de tweede moet zijn batterijen opladen aan een stopcontact om het beste van zichzelf te geven. De eerste is vaak minder duur dan de tweede, maar heeft een veel beperkter elektrisch rijbereik (2 tot 4 kilometer, tegenover 20 tot 50 kilometer voor een plug-in).