Vroom

25 OKT 2019

10 dingen die je moet weten over de Tokyo Motor Show

Elk oneven jaar staat er een Tokyo Motor Show op het programma, meestal eind oktober of begin november.

De editie van 2019 is net van start gegaan, weliswaar met minder Europese merken dan normaal maar daarom niet minder interessant. Het is per slot van rekening een Japans feestje, waar de merken uit het land van de rijzende zon maar al te graag aan deelnemen. Vooraleer we in een volgend bericht dieper ingaan op debelangrijkste  lanceringen, lijsten we vandaag alvast tien weetjes op om de show te kaderen.

20191025052859k2i6804.jpg

1. Tweejaarlijks

De Tokyo Motor Show bestaat al sinds 1954 en heette eerst All Japan Motor Show. Sinds de oliecrisis van 1973 is het een tweejaarlijkse beurs (met uitzondering van de periode 2001-2005) die gaandeweg tot de Big Five is gaan horen - met Genève, Frankfurt, Parijs en Detroit.

2. Japans veld

20191025052859k2i7176.jpg

Anno 2019 heeft de TMS ook de te lijden onder de terugvallende deelname van grote constructeurs. Met name de Europese merken laten de beurs links liggen, met dit jaar alleen Mercedes en Renault-Alpine als Europese deelnemers in een overwegend Japans veld.

3. Mobiliteitsbeurs

Om die trend te counteren, trekt het salon dit jaar de kaart van de mobiliteit. Zo is er een heel paleis – zij het op twee kilometer van het eigenlijke beursgebouw – gewijd aan nieuwe mobiliteitsoplossing, zoals vooral de Toyota Motor Corporation die pioniert.

20191025052903tms20190111s.jpg

4. Olympische Spelen

Toch is er nog een andere reden waarom de beurs dit jaar ietwat vreemd is opgedeeld: de Olympische Spelen van 2020 die ook in Tokyo plaatsvinden. Helemaal anders dan Brazilië in 2016 is Japan immers al ongeveer klaar met de voorbereidingen, ook in het beursgebouw.

5. Helpende handen

Aan noeste werkers heeft Japan immers geen gebrek, en dat merk je ook op de beurs. Voor jobs die bij ons door één persoon gedaan worden, staan er in Tokyo minstens twee en soms wel vier personeelsleden paraat. Of ze allemaal Engels spreken, is een andere vraag.

6. Kei-Cars

20191025052902no10216.jpg

Tokio is traditioneel een autosalon dat op concept-cars en kei-cars teert. Die laatste zijn letterlijk ‘lichte automobielen’, volgens regels die al in 1949 werden opgesteld om inwoners van drukke steden met taksvoordelen te motiveren om kleine stadsauto’s te gebruiken.

7. Toekomsttechnologie

De concept-cars kunnen op hun beurt zowel een stijlrichting als een toekomstige technologie etaleren, al weet je nooit zeker of die effectief ooit in productie gaan. Zoals de gasturbine die Mitsubishi dit jaar in de Mi-Tech toont, inclusief elektrische wielmotoren.

8. Grote standen, weinig auto’s

20191025052900mg5999-1200x800.jpg

Over het algemeen staan er in Tokio minder auto’s op een stand dan in Europa of pakweg België het geval is. De gamma’s van de Japanse merken zijn immers dermate uitgebreid – met tal van modellen die we hier niet kennen – dat het gauw over tientallen auto’s zou gaan.

9. Interactieve displays

Tegelijkertijd is het wel degelijk een trend om almaar minder auto’s te etaleren. In de plaats lichten informanten mobiliteitsoplossingen toe aan de hand van interactieve displays. Zo stond er bij Lexus bijvoorbeeld maar één model: de LF30 Concept ter ere van 30 jaar Lexus.

20191025052902201910230105s.jpg

10. Concurrentie van Peking

De Tokyo Motor Show loopt dit jaar van 24 oktober tot 4 november. Of het bezoekersaantal ook dit jaar blijft teruglopen, zal ervan afhangen of het nieuwe mobiliteitsconcept aanslaat. Bovendien wint het salon van Peking almaar aan belang.

20191025052901no10120.jpg

Advertentie
Advertentie
Advertentie