1. Ferrari 250 GT California - 1958 tot 1962 – 3.0 V12 – 240 tot 280 pk
Sommigen vinden dit de mooiste auto van de wereld. Voeg er nog het aura van het steigerende paard en een fantastische V12 aan toe en je begrijpt waarom dit één van de meest verleidelijke auto’s is. Vandaar zijn volledig surrealistische waarde.
+/- 100 exemplaren, >15.000.000 euro
2. Lancia Aurelia Spider – 1954 tot 1955 – 2.5 V6 - +/- 120 pk
Een juweeltje van Lancia. Het design toont het talent van Pinin Farina (toen nog in twee woorden). De Aurelia is zeer verzorgd en heeft als eerst seriewagen een architectuur met V6. De Spider-versie is vandaag heel gewild.
240 exemplaren, +/- 1.600.000 euro
3. Jaguar Type E Series 1 – 1961 tot 1967 – 3.8 of 4.2 zes-in-lijn – 265 pk
Enzo Ferrari vond dit ‘de mooiste auto van de wereld’. Vandaag is de E-Type één van de meest gezochte auto’s. Er werden vrij veel exemplaren gebouwd van deze bolide die vooral in zijn eerste versies een onweerstaanbaar sexappeal uitstraalt, met heel verzorgde details.
+/- 14.000 exemplaren, >100.000 euro
4. BMW 507 – 1955 tot 1959 – 3.2 V8 – 150 pk
Eén van de pareltjes van het merk uit München en ook een inspiratiebron voor de ontwikkeling van de Z8. De 507 is zeldzaam en betekent voor veel Duitse verzamelaars het einde. Zijn V8 klinkt fantastisch in de oren.
254 exemplaren, +/- 2.000.000 euro
5. Austin Healey 100/4 – 1953 tot 1956 – 2.7 viercilinder – 90 tot 110 pk
Heel wat onderdelen werden weggeplukt uit een berline, maar het uiterlijk is heel sexy. Deze pure roadster valt vooral in de smaak met zijn rauw klinkende viercilinder en goede evenwicht. Sensatie verzekerd.
+/- 15.000 exemplaren, >50.000 euro
6. Jaguar XK120 Roadster – 1948 tot 1954 – 3.4 zes-in-lijn – 160 tot 210 pk
De XK120 heeft een silhouet dat typisch is voor die tijd. De prestaties zijn vandaag nog altijd respectabel, maar het weggedrag laat te wensen over. Maar dat heeft zijn carrière niet afgeremd: de verkoopprijs, de motor en het design wisten heel wat klanten te verleiden.
+/- 8.000 exemplaren, 130.000 euro
7. Mercedes 190 SL – 1955 tot 1963 – 1.9 viercilinder – 105 pk
Ligt de 300 SL met vleugeldeuren niet binnen jouw bereik? Kies dan voor zijn kleine broer, de 190 SL. Die is toegankelijker en even elegant. Mechanisch is de ‘gewone’ viercilinder uit de massaproductie natuurlijk minder sexy.
+/- 26.000 exemplaren, 80.000 euro
8. Chevrolet Corvette C1 – 1953 tot 1962 – zes-in-lijn en V8, 3.9 tot 5.4 – 160 tot 360 pk
Het begon allemaal in 1953 en het verhaal van de Corvette schrijft tot op vandaag geschiedenis. De eerste Corvette was een schitterende maar ondergemotoriseerde auto. Gelukkig kwam er later een V8, pas dan werd het een authentieke sportwagen.
+/- 70.000 exemplaren, 60.000 tot 120.000 euro
9. Citroën DS Cabriolet – 1958 tot 1973 – 1.9 tot 2.3 viercilinder – 70 tot 130 pk
De Citroën DS Cabriolet is de droom van elke overtuigde Citroën-fan. Het is het meest gezochte model van het merk, wat zijn hoge prijs verklaart. Dit model werd gebouwd door de fabriek of door koetswerkbouwer Henri Chapron en heeft de originele techniek van de berline.
1.365 exemplaren, +/- 150.000 euro
10. MG A – 1955 tot 1962 – 1.5 en 1.6 viercilinder – 68 tot 108 pk
Met de MGA startte voor MG het tijdperk na de oorlog. De auto was mooi, betrouwbaar, gemakkelijk te besturen en niet te duur. De Twin Cam-versie met motor met dubbele nokkenas wordt vaak gezocht maar kan betrouwbaarder.
< 100.000 exemplaren, > 30.000 euro