Jazeker, het is toegestaan: sinds 1998 mogen alle houders van een rijbewijs B ook een motor of scooter van 125 cc besturen, op voorwaarde dat ze hun rijbewijs al minstens twee jaar hebben en dat het vermogen van de motor niet hoger ligt dan 11 kW/15 pk. Chauffeurs die hun rijbewijs B na 2011 haalden, moeten momenteel vier uur rijopleiding (zonder examen) volgen. Jongeren van 18 jaar die met de motor willen leren rijden, moeten eerst slagen voor het examen van rijbewijs A1, en daarna twee jaar met een 125 cc rijden om rijervaring op te doen.
Motoren en scooters van 125 cc zijn licht (meestal tussen 100 en 150 kg) en dus makkelijk te besturen, vooral in de stad en in fileverkeer. Bovendien kunnen beginners makkelijk met 15 pk leren rijden. De scooter heeft nog een belangrijk voordeel: een automatische versnellingsbak! Motoren van 125 cc hebben een versnellingsbak met vijf of zes verzetten, wat enige gewenning vergt.
“In files is de automatische versnellingsbak van een scooter handig, maar als je voor een 125 cc-motor met versnellingen kiest, heb je een obstakel minder te overwinnen als je naar een zwaardere cilinderinhoud overschakelt”, zegt Stijn Vancuyck, adviseur gemotoriseerde tweewielers bij Febiac. “Het 125 cc-segment is ideaal om te beginnen vooraleer je naar een zwaardere cilinderinhoud overstapt. We hopen dat deze bestuurders de smaak te pakken krijgen en daarna voor hun rijbewijs A willen gaan.”
In files is wendbaarheid belangrijker dan versnellingen. Toch is een 125 cc in normale situaties niet traag te noemen. De topsnelheid ligt meestal tussen 110 en 120 km/h, voldoende voor een stuk autosnelweg. De rest van het wegennet is vaak beperkt tot 30, 50 en 70 km/h, terwijl je op grote stukken ring vaak niet sneller dan 90 km/h mag. Met andere woorden: een 125 cc past perfect in het verkeer, zeker omdat de machine meestal even snel of soms sneller optrekt als de gemiddelde auto.
Een ander groot voordeel van de 125 cc is het financiële aspect. Eerst en vooral is de aankoopprijs aantrekkelijk: vanaf € 1.500 voor een basismodel en € 4.500 voor een luxueuzere versie. Stijn Vancuyck vestigt ook de aandacht op de fiscale aantrekkingskracht van motoren of scooters, en dus ook die van 125 cc: woon-werkverkeer en andere professionele verplaatsingen zijn volledig aftrekbaar, net als de gebruikskosten zoals de belasting op inverkeerstelling, de verzekering, financiering, brandstof, herstellingen en zelfs uitrusting zoals helmen en kleding. Bovendien betaal je geen verkeersbelasting op motoren en scooters van 125 cc. Ze zijn ook nog eens zuinig in gebruik: een verbruik van 2,5 tot 3 liter benzine per 100 km is volkomen normaal.
Ten slotte is het aanbod aan 125 cc-modellen bijzonder uitgebreid: van moderne scooters tot retromodellen, maar ook supersportmotoren, naked bikes, roadsters, trail, enduro, en moderne of retro-customs. Tijd om de vrijheid te herontdekken!