Na twee recordjaren is de Belgische markt voor nieuwe auto’s in 2012 met 15 procent gekrompen. Een vertekend resultaat, want door de rush op de ecopremies eind 2011 werden pakweg 20.000 aankopen vervroegd.

In december werden 22.324 nieuwe personenwagens ingeschreven in ons land, wat het totaal voor 2012 op 486.737 stuks brengt. Dat is 14,9 procent minder dan in 2011 en de scherpste daling sinds 1993. Ook de gemotoriseerde tweewielers (-6,4 %), de lichte bedrijfsvoertuigen (-11 %), de bedrijfsvoertuigen tussen 3,5 en 16 ton (-12,9 %) en de zware voertuigen van meer dan 16 ton (-14,5 %) kenden geen goed jaar.

Automobielfederatie Febiac is zeker niet verrast door deze resultaten. “2012 moest de opheffing verwerken van de federale ecopremies die tot eind 2011 werden toegekend aan auto’s met een lage CO2-uitstoot. Bovendien was er de langdurige onzekerheid rond de nieuwe regels voor firmawagens en de economische situatie die allesbehalve enthousiasmerend werkte”, luidt het. De prognose van 485.000 werd gehaald. De federatie verwacht dat de markt in 2013 stabiliseert rond hetzelfde aantal inschrijvingen.

Toptien merken

Volkswagen eindigt 2012 op kop van het klassement, weliswaar met een achteruitgang van bijna 16 procent tegenover vorig jaar. Dan volgen Renault, Peugeot, Citroën, Opel, Audi, BMW, Ford, Mercedes en Nissan. Deze toptien bewijst dat de premiummerken zeker niet aan de grond zitten. Auto’s van prestigieuze merken blijven goed verkopen, zij het met minder gulzige motoren.

Merken die goed verkopen …

Zoals gezegd, mogen de premiummerken vieren. Ook Jaguar (dat de 2.2 diesel van zijn XF optimaal benut), Land Rover, Lexus en Porsche. Bij de massamerken beperken Hyundai en Fiat de schade, ze blijven op hetzelfde niveau als vorig jaar.

… of afzien

Het loopt daarentegen voor geen meter bij Seat (dat met ongeduld wacht op de nieuwe Leon), Alfa Romeo, Smart en Mitsubishi. Het verlies bedraagt telkens meer dan 30 procent.