François Piette

3 JAN 2013

De vijf meest verwachte auto’s van 2013

Het wordt te pas en te onpas herhaald: het is crisis. Nochtans waren er op de markt nooit zoveel nieuwigheden als in 2012. En 2013 belooft net zo productief te worden. Dit zijn vijf nieuwigheden die in het bijzonder onze aandacht trekken.

Mercedes S-Klasse

Traditioneel pakt de nieuwe S-Klasse uit met alle technologische nieuwigheden die over enkele jaren tot de uitrusting van alledaagse auto’s zullen behoren. Een vlaggenschip dat eruitziet als een ruimtetuig, bij wijze van spreken. Naar verluidt wijdt de nieuwe S-Klasse een plasmascherm in dat de gebruikelijke analoge instrumenten vervangt. Ook een plug-inhybride zal in de catalogus staan. Tot slot heeft deze S-Klasse de zware taak om de Maybach te vervangen. Vandaar dat er maar liefst zes versies op het programma staan.

BMW i3

Als we kijken naar de geschiedenis is BMW eigenlijk heel conservatief, maar deze i3 breekt met alle regels. Deze elektrische stadswagen met voorwielaandrijving is een revolutie voor de huiscultuur, een ambitieus project gericht op de toekomst. Hopelijk is BMW zijn tijd niet te ver vooruit en behoudt deze i3 het traditionele rijplezier van het merk. Het aangename geluid van de motor die in de toeren klimt, blijft achterwege. Naar verluidt biedt BMW ook een versie met verlengde autonomie aan (met een benzinemotor als generator).

Alfa Romeo 4C

Cuore sportivo is de merkslogan van Alfa Romeo. Voor de liefhebbers is het echter huilen met de pet op: het huidige gamma bestaat uit een stadswagen en een compacte middenklasser, vooral geprezen voor hun dieselmotoren. Is Alfa Romeo nog maar een schim van zichzelf? Het belooft terug te keren naar de bron met de 4C, een jeugdige, lichte coupé met centrale motor bestemd voor échte sportievelingen. De sportiviteit beleeft dus zijn grote terugkeer in het gamma. Een verzoek aan de ingenieurs: zorg voor dansende wieltreinen en een mechaniek die klinkt als muziek.

Lexus IS

Dieselliefhebbers zullen ermee moeten leren leven: de volgende Lexus IS heeft geen zelfontbrander meer. Niet de beste manier om de Audi A4, BMW 3 en Mercedes C-Klasse te beconcurreren … Maar Lexus schudt een andere troef uit zijn mouw:  een hybride. Die beschikt over een 2.5 benzinemotor die meer dan 200 pk levert, maar minder dan 100 g CO2/km uitstoot. Afwachten of deze cijfers kloppen in de praktijk en of deze Japanner zich kan meten met de Duitse rivalen.

Chevrolet Corvette

Al zestig jaar lang is de Corvette de enige echte Amerikaanse sportwagen, een stevige concurrent voor de Porsche 911. Met iets minder verfijnde manieren, maar hij rijdt even exuberant. De energiecrisis heeft geen gevolg gehad voor zijn traditionele motor: het gaat nog altijd om de oude getrouwe V8 in een variant met 6,2 liter. Deze motor werd al ontelbare keren gerecycleerd en verbruikt in de nieuwe Corvette-generatie, de C7, een pak minder brandstof. Blijft nog de vraag of dit oudje zich kan weren tegen de Europese concurrenten die gewapend zijn met de modernste technologie.

Advertentie
Advertentie
Advertentie