In december 2012 ging de verkoop met 16% achteruit ten opzichte van december 2011, ondanks het eerder zachte weer. De jaarcijfers zijn iets interessanter want blijkbaar, met een verlies van 6,5% op jaarbasis, heeft de motorverkoop de crisis beter kunnen incasseren dan de autoverkoop dat met maar liefst 15% achteruit ging!
De marktleider moet echter wel 20% inleveren, ook al blijven ze met een marktaandeel van 14,22% op de eerste plaats staan, net voor Honda, dat 6% meer verkopen kon boeken, en een marktaandeel van 13,01%. BMW haalt met 7,5% nipt de derde plaats binnen, voor Yamaha dat in 2012 met maar liefst 23% achteruit ging!
Daarop volgen Sym (-9%), Harley-Davidson (-2%), Kawasaki (-3%), Kymco (-16%), KTM (+30%!) en Neco (+12%). Met Suzuki gaat het van kwaad naar erger en tuimelen zelf uit de top 10 met een verlies van 12%. Triumph kan de schade wat beperken met een -1,4%, Ducati daarentegen moet 12% inleveren.
Om alles een beetje in perspectief te plaatsen moet u weten dat in 2012 486.737 nieuwe wagens werden ingeschreven tegenover 25.276 motoren, driewielers en vierwielers … . Het grappige is dat er gevoelig evenveel Sym's ingeschreven werden (1.681) als Porsches (1.591), bijna evenveel Triumph exemplaren (772) als Jaguars (793), Royal Enfields (59) als Fiskers (54), ...