De Honda Civic viert 2 verjaardagen dit jaar: 50 jaar productie van het model en het 25-jarige bestaan van de sportieve versie, de Type R. Voor de nieuwe generatie eraan komt, bekijken we nog eens de 5 vorige generaties.
1. Civic Type R – EK9 (1997-2000)
De ‘Type R’ badge was voor het eerst te zien op de NSX in 1992, maar in 1997 was er voor het eerst een Civic Type R. Hij was enkel verkrijgbaar op de Japanse markt en en kreeg een 1.6 liter met dubbele bovenliggende nokkenas en een VTEC-systeem. Daardoor leverde het atmosferische blok 185 pk, of 116 pk per liter! Een gewicht van 1.050 en een sperdifferentieel startte de legende van de voorwielaangedreven sportieve hatchback.
2. Civic Type R – EP3 (2001 – 2005)
De tweede generatie van de Civic Type R werd ook officieel in Europa verkocht en er bovendien ook gebuwd, in het Verenigd Koninkrijk. De 1.6 maakte plaats voor het ondertussen iconische 2 liter DOHC i-VTEC ‘K’ blok met 200 pk, of zelfs 215 in Japan, waar hij ook een kortere versnellingsbak en een meer circuitgericht onderstel kreeg.
3. Civic Type R – FN2/ FD2 (2007-2011)
Voor de derde generatie van de Civic Type R waren de Europese en Japanse modellen nog meer verschillend. Terwijl Japan een vierdeurs sedan kreeg (FD2), bleef het model in Europa een driedeurs hatchback (FN2). De Motor bleef dezelfde, met 1 pk extra voor een totaal van 201 paarden. Deze generatie legde de focus meer op gebruiksgemak, met meer interieurruimte en flexibiliteit, onder andere dankzij een brandstoftank onder de voorzetels.
4. Civic Type R – FK2 (2015-2017)
Met deze generatie bood Honda voor het eerste een Civic Type T met een turbomotor. Die zorgde voor een stevige vermogenstoename, met 310 pk voor het K20C1 blok. Het resultaat was een 0 naar 100-tijd in amper 5,7 seconden. Grotere remmen (351mm vooraan), een andere ophanging en een nieuw sperdifferentieel moesten alles in toom houden.
5. Civic Type R – FK8 (2017-2022)
De Civic Type R die in 2017 gelanceerd werd, en die binnenkort vervangen wordt door de nieuwe generatie, is eigenlijk een doorgedreven evolutie van de FK2. Nieuw waren de adaptieve dempers, 320 pk en een opvallend aerodynamisch pakket met ook een volledig vlakke bodem voor meer downforce. Het was de eerste generatie die officieel in de VS ingevoerd werd.
De nieuwe generatie van de Civic Type R, de FL5, wordt eind dit jaar gelanceerd, maar pakte in afwachting van die lancering al het ronderecord op het circuit van Suzuka. Dat belooft...