Eindelijk is het zover! Na een al te lang tussenseizoen profiteren de verschillende kampioenschappen van de eerste zonnestralen om hun bolides los te laten op het circuit van Spa-Francorchamps. Traditiegetrouw zijn eerst de regionale kampioenschappen aan de beurt met de “Trophée des Fagnes”, die er dit jaar opnieuw heel aantrekkelijk uitziet. Georganiseerd door de 2CV Racing Teams, onder leiding van Tony Furlotti, staat deze meeting garant voor enkele sympathieke kampioenschappen die ook nog een pak media-aandacht krijgen. Op het programma staan de 2CV Racing Cup, de Gentlemen Drivers Cup (GDC), de Dunlop Sport Maxx Endurance en de Belgian Historic Cup.


2CV Racing Cup 2009 : take 1

De 2CV Racing Cup die vooral bekend is voor zijn  traditiegetrouw op het eind van het seizoen gehouden 24 Uren, bestaat eigenlijk uit een kampioenschap van drie races, waarvan de eerste dit weekend op het circuit van Spa doorgaat. Ondermeer dankzij de lokale reglementering kunnen de teams zich inschrijven tot op de dag van de race, maar de organisatoren kunnen nu al met fierheid bevestigen dat er minstens 25 teams zullendeelnemen.

Onder de favorieten van deze competitie zitten ongetwijfeld de Hybride teams met Licops-Licops-Bertho, Lugens-Santkin-De Bonhome, Beaupain-Beaupain-Petit, Licops-Peiffer-Clerbois, Feron-Ouassimi-Hauris-Willems, Abrahams-Van der Wielen, Furlotti-Rosy, enzoverder. Bij de traditionele Citroën motoren, niet hybride modellen dus, mogen we rekenen op de strijdlust van Kerkhove-Kouprianoff, Schyns-Lambert, Beckers-Beckers, De Latre du Bosqueau-Delonbaere, Renaud-Cammaerts-Van Rijckervorsel en een pak andere teams. Onder de aangepaste en opgedreven modellen zijn Sophie en Marie Honin uiteraard van de partij, maar ook Ide-De Roissart-Lucas (die samen met de VZW « L’Allumeur de Rêves » 15 kinderen uit Seraing bij dit evenement betrekken), Minne-Minne en Hooreman-Van Rijswijck.


GDC : heropbouw…

Na enkele schermutselingen ziet het er naar uit dat de Gentlemen Drivers Cup aan een serener seizoen gaat beginnen. Ter herinnering geven we even mee dat het liberale reglement van deze competitie wagens toelaat uit de GT, Toerisme of nog Proto 2 liter zoals de Radical SR3. De Radical SR3’s van René Brugmans, Stany Linnertz, Jean André en Bernard Dallemagne starten als grote favorieten voor deze eerste race. Tegenover de Britse bolide vinden we ondermeer een Aston Martin Vantage N24 terug uit de GT4 categorie (Herreman-Herreman-Gommessem), twee Porsche 996 GT3’s Cup (Kevers-Dehaye en Svensson-Grivegnée), een Audi S2 (de Latre du Bosqueau-Guns), en een Honda Integra Type R Bioéthanol van Michel Wilders en Yves Michel. Verder staan er een pak Renault Clio’s, een Honda Civic en een R19 op de voorlopige lijst. Ze verwachten nog een aantal andere concurrenten, want dit is een uitstekende opportuniteit voor deelnemers uit andere competities, ook nationale, om bijkomende tests uit te voeren.


45 deelnemers voor de Dunlop Sport Maxx Endurance Cup !

De Dunlop Sport Maxx Endurance Cup heeft blijkbaar de wind van achteren en start zijn seizoen met de enige race die op Spa-Francorchamps verreden wordt . Er worden meer dan 40 teams verwacht in de Ardennen met uiteraard een pak Porsche 996 en 997 GT3 Cup’s, nog steeds de favorieten van de bookmakers. Maar zowel Maes-Van Oost (RS Racing Powercars), Renard-Lagrange (First Motorsport), Van Rompuy-Van Rompuy (First Motorsport), De Coster-Brody (Speedlover), Van Beurden-Bruynoghe (Speedlover), Lamster-Zadnikar (ProSpeed Competition) en Penders-Lamot (ProSpeed Competition) zullen rekening moeten houden met de Ultima GTR van Patric Derdaele, de BMW M3 V8 GT4 (die Patrick Beliën en Dimitri Cuyvers hopelijk op tijd geleverd krijgen) en de Mosler MT900, ex-Belgian GT, van Van Elslander-Goegebuer. Voeg daar nog de Mazda RX-7 van de familie Van Herck aan toe, de vele BMW’s uit de Klasse 3 en de bommetjes uit de Klasse 4, een je hebt alle ingrediënten voor een spannende race.


National statuut voor de Belgian Historic Cup

De Belgian Historic Cup is als enige nationale competitie de uitzondering van deze Trophée des Fagnes. Spa-Francorchamps is de eerste van zeven meetings van dit nieuwe seizoen dat georganiseerd wordt door BRAVO (Belgian Racing Automobile Vintage Organisation). De laatste jaren ging vooral de Belgische Hollander Jan Van Elderen (Porsche) met de prijzen lopen en ook dit jaar wil hij die lijn doortrekken, maar moet dan wel afrekenen met Luc Moortgat (Porsche), Guy De Baer (Ford GT40), Jerry De Waerdt (Mustang Fastback), Maurice Visser (Hillman Avenger Tiger II), Jan Schipper (Chevrolet Camaro RS), Freddy Van Sprundel (Ford Escort RS MKI), Serge Lebeau (Lotus Elan)…en waarschijnlijk enkele buitenlanders. Voor alle fans van oldtimers is dit een niet te missen evenement !

Programma van de Trophée des Fagnes

Zaterdag 4 april
09u00-09u30 : kwalificaties Belgian Historic Cup
09u40-10u40 : kwalificaties 2CV Racing Cup
11u05-11u35 : race Belgian Historic Cup (30’)
12u00-16u30 : race 2CV Racing Cup (270’)
16u45-17u45 : kwalificaties Dunlop Sport Maxx Endurance Cup

Zondag 5 april
09u00-09u45 : kwalificaties Gentlemen Drivers Cup
10u20-13u20 : race Dunlop Sport Maxx Endurance Cup (180’)
13u55-17u55 : race Gentlemen Drivers Cup (240’)