Tien dagen voor de start van de Belgian Touring Car Series 2009 is het tijdstip aangebroken om het woord te geven aan Christian Lahaye, die samen met zijn partners het kampioenschap runt. Een vooruitblik in tien vragen.

PRC Group verlengt het huidige technische reglement van de klasse S1, die de krachtigste Silhouetten verenigt, tot in 2011. Een goede beslissing?
« Ik zou zelfs durven zeggen dat het de beste beslissing is die we in jaren genomen hebben! Ik wil toch even benadrukken dat de spelregels in ieder geval van toepassing zouden blijven voor het seizoen dat nu begint. Zouden we er in het huidige economische omstandigheden in geslaagd zijn om een vijftiental Silhouette S2 te verzamelen om een waardig startveld te presenteren? Een vraag die geen antwoord behoeft. Het is beter om het bestaande materiaal te gebruiken zodat de teams de wagens nog een extra jaar kunnen afschrijven. »

 

Toch kan je enkele nieuwigheden aankondigen…
« Ik wilde het net vertellen. In vergelijking met 2008 verwelkomen we enkele onuitgegeven modellen zoals de KIA Pro Cee'd en de Renault Mégane die een nieuwe look krijgt voor de 12 Uren en ook de BMW's van KS Motorsport pakken met een gloednieuw koetswerk uit. Het is dus verkeerd te beweren dat er niets gebeurt. Verder zal de S2 van Streetmachine ook een innovatie zijn en krijgen we in T3 het circuitdebuut van de Subaru Impreza STi…»

 

Hoe staat het met de normtijd?
« We behouden de normtijd, zowel tijdens de kwalificaties als in de race. Het is wel belangrijk om te benadrukken dat we ons het recht voorbehouden om voor de kwalificaties de normtijd aan te passen op basis van de tijden die gereden werden in de vrije trainingen. In een vlaag van enthousiasme en na prachtige chrono's op een uitermate snelle piste tijdens de Francorchampagne kondigden we de afschaffing van de normtijd aan. Een rondvraag bij de teams en de piloten heeft ons echter geleerd dat we de normtijd best behouden. »

 

PRC opteerde voor de formule Pro-Am in S1. Is de eerste balans positief?
« Ook op dat vlak hebben we de beslissing pas na raadpleging van de teams genomen. De formule Pro-Am zorgt ervoor dat er geen alles overheersende rijderscombinatie aan de start kan komen en is volgens ons in de huidige context de beste oplossing om toffe wedstrijden tegaranderen. »

 

Waarom ben je van tien naar zeven meetings gegaan?
« De eerste roeping van PRC Group is de organisatie van evenementen. We willen zoveel mogelijk synergie tussen onze kampioenschappen, de BTCS en de VW Fun Cup, waarbij we rekening houden met de eigenheden van elke competitie en de grote meetings. We wilden ook van de partij zijn tijdens prestigieuze meetings, zoals de FIA-GT in Zolder. Dat alles heeft ons genoodzaakt om zeven manifestaties te programmeren. »

 

Was het niet mogelijk om de twee belangrijkste Belgische circuitkampioenschappen BTCS en Belgian GT, vaker samen op de affiche te zetten?
« Wij organiseren zelf onze meetings, terwijl onze vrienden van de Belgian GT zich in bepaalde organisaties integreren. Indien ze bij ons willen komen ontvangen we hen met open armen maar ze hebben ook hun verplichtingen. Zo moeten ze bvb vaker in Zolder rijden maar een gemeenschappelijke kalender mag er zeker zijn. »

 

Waar situeer je het niveau van de Belgian Touring Car Series 2009?
« Ik denk dat het niveau nog nooit zo hoog lag. De snelste deelnemers van vorig jaar zijn opnieuw van de partij en met trots kunnen we de komst van enkele kleppers als Pierre-Yves Corthals, die net twee WTCC-campagnes achter de rug heeftaankondigen. Maar ook Maxime Soulet en Koen Wauters zijn piloten die in het oog moeten gehouden worden. Bovendien keren Vincent Radermecker en Jérôme Thiry terug. Occasioneel zullen nog andere gereputeerde piloten aan de start komen. We hebben alle redenen om trots en tevreden te zijn. »

 

Is de vaststelling ook zo positief op het vlak van de wagens?
« Vanzelfsprekend. Ik had het al over de Silhouetten S1, maar ook S2 wordt explosief en dankzij de steun van SEAT wordt de categorie T3  bijzonder boeiend. Zij zijn net zoals KIA een dynamische en gemotiveerde partner. De verschillende SEAT Leons zullen zeker voor spektakel zorgen in hun strijd met de BMW M3's, met mogelijk de Volvo S60, een van de attracties van het seizoen, als scheidsrechter. »

 

We hebben nog niet veel gesproken over de kleine motoren…
« Die zullen we zeker niet vergeten, geloof me! De strijd bij de tweeliters zal erg boeiend worden. De numerieke meerderheid spreekt in het voordeel van de Renault Clio's, maar ze zullen het moeten opnemen tegen de Honda's, waarbij we vooral naar de wagens van Surinx Racing in T2 kijken, de Mini's, Alfa Romeo's, VW's en Lexus die dankzij Michel Plennevaux zijn intrede zal maken in de prestigieuze BTCS in Dijon. »

 

Om af te sluiten, wat wens je aan de vooravond van de BTCS 2009?
« Dat alle titels pas toegekend zullen worden in de laatste race van het seizoen in Zolder op 25 oktober! »