1.      Uit Amerika: Imperial

20200402093444imperial.jpg

In de jaren ’50 en ’60 bekampten de drie Amerikaanse reuzen elkaar met luxemerken en -berlines. GM had Cadillac, Ford had Lincoln (en een heel even ook Continental) en Chrysler had Imperial. Tegen het eind van de jaren ’50 bereikten deze modellen hun hoogtepunt, met hallucinante afmetingen, onwaarschijnlijke kleuren en een duizelingwekkende uitrusting. Onze lieveling is de Imperial uit 1961, met zijn recordbreedte van 2,075 meter. Zelfs een Cadillac Escalade is ‘slanker’.

2.      Uit Duitsland: Mercedes 600 Landaulet

20200402093444mercedes.jpg

Als een auto goed genoeg was voor de paus, sterren en dictators, dan moet hij zeker volstaan voor de rest van het volk. Dit festival van Duitse technologie heeft een interieur dat is aangekleed met de best mogelijke materialen: leder en hout in overvloed. De minibar is uiteraard van de partij, wat niet verwaarloosbaar is, en het cabriodak van deze versie laat je zelfs van de eerste zonnestralen genieten.

3.      Uit Frankrijk: Bugatti Royale

20200402093445bugatti.jpg

Ettore Bugatti bedacht hem voor gekroonde hoofden, die er uiteindelijk weinig voor voelden. Dat maakt van deze flop niet minder van een historisch monument. Het interieur met art deco-afwerking, de aankleding van de bovenste plank en het formaat van dit gevaarte (zo’n 6 meter) maken er een auto van waar je perfect kan overleven in een periode van lockdown.