Ferrari presenteerde zijn 400 Superamerica voor het eerst op het Salon van Turijn in 1959. Deze onderscheidde zich van de eerder verschenen 342 America en 410 Superamerica door zijn superieure techniek. Zo werden de trommelremmen overboord gegooid en was de nieuwkomer voorzien van remmen met vier schijven. Tijdens lange ritten kon je de 4-schakelbak al in “overdrive” zetten, waardoor een lager toerental werd gegenereerd. En behalve comfortabeler, wendbaarder en stabieler was de nieuwe SA 400 vooral veel sneller …
Meer vermogen dan gebruikelijk
Het gamma van Ferrari wegvoertuigen bestond in de late jaren ’50 vooral uit “250”-modellen, waarbij de 3-liter V12 zo’n 240 pk leverde. Gezien dit model de high-end van het merk betrof, moest dit natuurlijk veel meer zijn! Zo geschiedde dat er een 4-liter V12 werd geproduceerd die tot 340 pk meekreeg. En meteen werd elke concurrentie de grond in geduwd.
Dit model werd trouwens voor het eerst tentoongesteld op het Salon van Londen in 1962, nadien geëxporteerd door Luigi Chinetti Motors naar New York. Op het Salon van Chicago was deze SA 400 met nummer 3931 vervolgens een van de 18 modellen met lang chassis. Zeldzaam en onbeschrijfelijk mooi als hij is, werd deze Ferrari per bod nu verkocht aan 2.950.000 euro, bij RM Sotheby's in Parijs …