McLaren stelt binnenkort zijn nieuwe grand tourer voor. Heel wat prestigieuze modellen gingen hem voor, maar sommigen ervan werden nadien toch overschaduwd. Zoals deze vier.
1. Bentley Continental GT
Deze GT was uniek in zijn genre in de jaren 90. Bestiaal en verfijnd, de fundamenten van de Continental R maar dan op een kortere wielbasis. Onder de motorkap zat de huiseigen V8 van 6,75 liter, waarvan de turbo en de afstelling werden aangepast om 406 pk en een ‘monsterkoppel’ van 800 Nm te produceren.
2. Lancia Aurelia
Zijn technische fiche is indrukwekkend: de eerste productie-V6, een transaxle-opstelling (met de versnellingsbak tegen de achteras), vier onafhankelijke wielen,… het ene detail was al uitgekiender dan het andere. Maar een gebrek aan prestigieus logo of groot vermogen deden hem overschaduwd worden door krachtigere modellen.
3. Porsche 928
Midden jaren 70 zag Porsche geen toekomst meer in zijn 911. Het merk bereidde een opvolger voor die op alle vlakken anders was. Geen luchtgekoelde boxermotor achterin, maar een watergekoelde V8 voorin. De evenwichtige auto is vandaag misschien zelfs nog de meest homogene GT ooit. Maar hij was minder charismatisch en makkelijker om mee te rijden dan de 911, en wekt daardoor ook vandaag weinig enthousiasme op.
4. Jensen Interceptor FF
Deze Interceptor is een ‘hybride’. Niet omdat hij een elektromotor heeft, maar omdat hij een Europese auto is met Amerikaanse motor. Onder de motorkap van deze Brit huisde namelijk een grote Chrysler-V8. De FF, waar maar weinig exemplaren van werden gebouwd, was de eerste auto (op offroaders na uiteraard) met vierwielaandrijving en ABS. Maar er werden amper enkele honderden exemplaren van gebouwd.