MGC GT
De MGB is het archetype van de zorgeloze sportieve klassieker. Dat is bovendien de reden waarom je er bij oldtimermeetings zoveel ziet! Maar ken je zijn grote broer, de MGC? Die ruilt de 1.8 viercilinder voor een romigere zes-in-lijn van drie liter. Destijds werd zijn vooras te zwaar bevonden, maar vandaag heeft de MGC eerherstel gekregen. Onder meer omdat hij niet meer als sportwagen wordt beschouwd, maar als GT, en omdat ze nu doorhebben hoe je hem moet besturen.
Lancia Flavia
De volledig miskende Lancia Flavia vat perfect samen wat Italië het beste kan met GT’s. De viercilinder-boxermotor levert stevige prestaties en is stevig gebouwd, terwijl de afwerking op punt staat. Een echte, authentieke GT om te herontdekken, en modern bovendien, met zijn voorwielaandrijving en vijfversnellingsbak.
BMW 2000 CS
Dit model staat wat in de schaduw van zijn grote broers met zescilinder, omdat hij slechts vier cilinders telt en niet echt muzikaal is. Toch is het een uitstekende keuze. De viercilinder is lichter op de vooras, waardoor hij levendiger is. Bovendien is de algemene stijl origineler, met onder meer zijn koplampen achter glas.
Honda S800
Japans wasabi-concentraat! De microscopische afmetingen kunnen grotere mensen misschien afschrikken, maar vergis je niet in zijn gestalte of zijn cilinderinhoud van 800 cc. De vier-in-lijn is van Honda-makelij, en bevat dus alle expertise van het merk uit de motorwereld. Het resultaat: 70 pk en een rode zone vanaf 9.000 tpm! Ach, de jaren 60…
Buick Riviera
En dan tijd voor het compleet tegenovergestelde: grotere mensen passen hier perfect in. De overdaad aan leder en hout valt misschien niet bij iedereen in de smaak, maar kan je weerstaan aan dit slagschip met zeven liter grote V8 en overtuigende prestaties? Verwacht geen lichtvoetig weggedrag, maar het geroffel van de motor kan zelfs de meest sceptische tegenstanders overtuigen.