1. Nieuw platform

De Austral is de eerste Renault die gebruikmaakt van het CMF-CD platform van de derde generatie bij de Renault-Nissan Alliantie, na de nieuwe Nissan Qashqai. 

Deze nieuwe architectuur zorgt ervoor dat hij op een aantal vlakken veel meer te bieden heeft dan de Kadjar die hij vervangt. De wielbasis is langer, waardoor er meer ruimte is binnenin bij gelijkaardige buitenafmetingen. Daarnaast maakt het platform nieuwe geëlektrificeerde aandrijvingen mogelijk en brengt het technische en technologische vernieuwingen die je verder in dit artikel kan ontdekken.

2. Nieuwe ‘full’ hybride

Naast een reeks mild hybrid-varianten (12 V of 48V) op basis van de bekende 1.3 viercilinder is de Austral de eerste Renault met een ‘full’ E-Tech Hybrid op basis van de nieuwe 1.2 liter driecilinder. Die laatste levert 96 kW (130 pk) en wordt bijgestaan door een 50 kW (68pk) sterke elektromotor voor een gecombineerd vermogen van 200 pk en 410 Nm. 

Er is een 1,7 kWh/400V lithium-ionbatterij en een automaat met 7 versnellingen om het verbruik binnen de perken te houden. Renault heeft het over een WLTP-normverbruik van 4,6 l/100 km en een CO2-uitstoot van 105 gr/km. Volgens het Franse merk kan de Austral in de stad tot 80% van de tijd volledig elektrisch rijden dankzij remenergierecuperatie en daarbij 40% minder benzine verbruiken. De herneming van 80 naar 120 km/u neemt bovendien amper 5,9 seconden in beslag.

3. Nieuwe vierwielsturing

Renault is al zo’n 15 jaar bezig bezig met vierwielsturing, en de Austral krijgt in sommige uitvoeringen een nieuwe versie van dat systeem, de 4Control Advanced. In combinatie met een directer stuur en een meerarmige achterophanging moet dat zorgen voor meer precisie, meer stabiliteit in bochten aan hogere snelheden en een kleinere draaicirkel aan lage snelheden.

In dat laatste geval sturen de achterwielen bij de Austral 5° in de andere richting dan de voorwielen, waardoor de draaicirkel met 10,1 meter die van een stadswagen benadert (tegen 11,5 meter met enkel voorwielsturing). Vanaf 50 km/u sturen de wielen 1° mee in dezelfde richting als de voorwielen, waardoor de Austral stabieler is en sneller door de bocht kan. 

4. Contextueel autonoom rijden


De ‘Active Driver Assist’ in de Renault Austral is een niveau 2 autonoom rijsysteem. Verwacht niet dat je een dutje kan doen aan het stuur van deze Renault, want het is gewoon een adaptieve cruise control die automatisch afstand houdt, in de file stopt en binnen de 30 seconden zelf terug kan vertrekken, en die je in het midden van je rijvak houdt. Maar hij maakt ook gebruik van camera’s om de snelheid aan te passen aan geldende beperkingen en van de gps om bijvoorbeeld te anticiperen op naderende bochten. Contextueel autonoom rijden heet het bij Renault.

5. Smartphone op wielen

De nieuwe modellen van Renault zullen voor hun infotainmentsysteem geleidelijk aan overschakelen op Android Automotive, inclusief Google Maps en Google Assistant, zoals het OpenR Link-systeem in de Austral. Daarbij is het systeem zelf van Google, niet van Renault, hoewel dat er zijn eigen smaakje aan geeft. Iets anders dan Android Auto dus, wat in de praktijk gewoon een verbinding is tussen je smartphone en het infotainmentsysteem van een autobouwer. Volvo en Polestar doen het ook al, Ford volgt binnenkort.


Het in de auto ingebouwde Android Automotive kan je best vergelijken met je smartphone, die misschien niet door Google gebouwd wordt maar bijvoorbeeld door Samsung, maar die wel het Android-systeem van Google gebruikt. Omdat Google continu werkt aan Android Automotive, blijft het systeem up-to-date, en het is qua functionaliteit vergelijkbaar met je smartphone, maar dan met de integratie van functies van je auto, en dus herkenbaar en intuïtief. Het Open R scherm in de Austral is trouwens gemaakt van kras- en schokbestendig Gorilla Glass, net als bij je smartphone.