1. Gedateerd onderstel
Terwijl er geen leeftijd lijkt te staan op zijn koetswerkdesign, met vanuit sommige hoeken verwijzingen naar de mythische E-Type, geldt dat niet voor zijn onderstel: dat is grotendeels afgeleid van dat van de XJS, die… 20 jaar eerder het levenslicht zag! Nochtans hoeft hij zich daar niet voor te schamen, want het werd ook gebruikt voor de Aston Martin DB7.
2. Een stevige en stille V8!
De XK8 is de eerste Jaguar met een V8-motor. En Jaguar deed het meteen goed, want deze motor is op alle vlakken een pareltje: hij levert stevige prestaties, souplesse en werkingsstilte, en is bovendien uiterst robuust! Zijn gedempte timbre kan een teleurstelling zijn voor liefhebbers van meer extraverte GT’s, die dan zullen kiezen voor een sportieve uitlaat die door een aantal bedrijven aangeboden wordt.
3. De zwakke punten
De auto is robuust, maar niet onverwoestbaar: de versnellingsbak, waarvan de olie regelmatig vervangen moet worden, blijkt niet altijd even duurzaam als de motor. Van die laatste kijk je best de spanners van de distributieketting en ook de waterpomp na bij exemplaren die voor 2001 gebouwd werden. Check ook de goede werking van alle accessoires en instrumenten.
4. Welke versie kiezen?
De XK8 werd gelanceerd met 285 pk, om later op te klimmen tot 305 pk toen de motor vergroot werd tot 4,2 liter. De V8 met compressor in de XKR leverde in het begin 376 pk, en later zelfs 405 pk in de faceliftversie. In de huidige verkeersomstandigheden zouden we je durven vertellen dat de minst krachtige versie al ruim voldoende is om je rijbewijs in gevaar te brengen! De sportievere, harder afgeveerde en woestere XKR heeft daarentegen een grotere verzamelwaarde.
5. Hoeveel?
Hoewel je eerder ‘afgeleefde’ exemplaren met het stuur aan de rechterkant vindt voor minder dan 10.000 euro, raden we je aan om iets meer te betalen voor een zeer mooi exemplaar. Vanaf 15.000 euro kan je een mooi model vinden. Voor minder dan 20.000 euro zou je zelfs een perfect onderhouden XK8 cabrio in uitstekende staat moeten kunnen vinden.