1. Ga op zoek naar een echte RC, geen GTI
In 1999 leidde Peugeot een sportieve versie af van zijn 206. In Frankrijk heette die S16, op andere markten GTI. Vergis je echter niet: zijn tweelitermotor van 136 pk mist wat karakter. Pas in 2003 kwam de RC-versie die alles veranderde: de motor was oneindig veel pittiger, haalde meer dan 7.000 o/m en ontwikkelde 177 pk, terwijl de uitrusting en ophanging een pak aangenamer werden. Dit is de echte verzamelaarsversie.
2. Niet duur
Reken op 6.000 à 9.000 euro voor een mooie 206 RC. Hoed je voor ‘getunede’ auto’s en durf wat meer uit te geven aan een versie met smetteloze onderhoudsgeschiedenis en zonder modificaties.
3. Multiplex
In 2003 voerde het merk met het leeuwtje multiplexbekabeling in zijn producten in. Al die elektronica is 20 jaar later niet altijd even goed verouderd en bugs komen vaak voor. Controleer dus zeker of alles goed werkt.
4. Solide
Op mechanisch vlak is de 206 RC in grote lijnen solide. De gekende zwakke punten zijn, naast de eerder vermelde multiplexbekabeling, de uitlaat, de achterwielophanging en… de voorstoelen. Bovendien kan de hier en daar nogal lichte afwerking slecht verouderen.
5. Zwakke punten?
De opwindende en heel dynamische 206 RC kreeg bij zijn lancering applaus van de voltallige pers. De enige negatieve opmerkingen hadden betrekking op de rijhouding, die afhankelijk van het formaat van de bestuurder beter kon, en de onaangename versnellingsbakbediening. Maar dat zijn maar kleine minpuntjes in verhouding tot alles wat hij te bieden heeft.