1. Elektrische auto’s waren bijzonder populair begin vorige eeuw
Elektrische auto’s zijn inderdaad geen recente verschijning. De technologie was redelijk populair toen de moderne auto in zijn kinderschoenen stond, begin vorige eeuw. Ze waren stiller en minder grillig dan de benzinewagens van toen, en onder meer bijzonder populair in Amerikaanse steden.
2. Enkele CEO’s van grote merken geloven er niet in
Onder meer Carlos Tavares (PSA) en Dieter Zetsche (Daimler Mercedes) zijn niet overtuigd van deze technologie. Hun bedrijven investeren wel in dit soort auto’s om mee te zijn met de trend, maar persoonlijk zijn ze sceptischer. De productie en recyclage van batterijen en de productie van elektriciteit vormen voor hen struikelblokken. Ze vrezen dat de elektrische auto over enkele jaren hetzelfde lot is toebedeeld als de diesel.
3. De kostprijs van batterijen neemt af
De kostprijs van batterijen daalt al enkele jaren. Een goede zaak voor de gebruiker als voor de constructeur, die elektrische auto’s goedkoper in de markt kan zetten. Sommige experts denken dat de prijs over zeven jaar gedeeld zal worden door drie.
4. Elektrische auto’s kunnen als generator worden gebruikt bij stroompannes
Nissan heeft bijvoorbeeld een Leaf die intelligent met je huis kan communiceren. Afhankelijk van je vertrekuur en de vraag naar elektriciteit van je huis, kan de auto stroom naar je huis sturen. Zijn batterij zou een klassiek Japans huis ongeveer twee dagen van stroom kunnen voorzien.
5. Onderhoud is bijzonder goedkoop
Bij elektrische auto’s zit de technologie in de brandstof, bij klassieke auto’s in de motor. De batterijen zijn de meest complexe onderdelen, niet de motor. Geen olie, geen koppeling, weinig bewegende onderdelen, geen filters en een symbolisch onderhoud dat zich beperkt tot ruitenwissers, remschijven en enkele ophangingsonderdelen. Wanneer die versleten zijn, uiteraard…