We staan aan de vooravond van de jaren 1960.
De autosector heeft de voorbije 20 jaar flink wat veranderingen ondergaan: de
prijzen zijn sterk gedemocratiseerd en auto’s zijn nu bereikbaar voor alle
lagen van de bevolking. Bovendien is ook de technische vooruitgang enorm
geweest en de auto is gemakkelijk bruikbaar geworden voor iedereen, want
praktisch en betrouwbaar. Hij maakt vanaf dan een vast onderdeel uit van het
landschap en de mens kan zich geen wereld meer zonder hem indenken. Dit zijn
vijf auto’s die 60 jaar geleden op de markt kwamen en die een blijvende indruk
hebben nagelaten.
1. Mini
Het is onmogelijk om de Mini niet te vermelden. Dit is de voorvader van alle moderne wagens. Hij heeft namelijk de architectuur met overdwarse motor en voorwielaandrijving geïntroduceerd, die vandaag door de overgrote meerderheid van de auto’s op de markt wordt toegepast. Alec Issigonis, een hoogbegaafde ingenieur, was zijn vader en maakte hem miraculeus compact. In nauwelijks 3 meter propt deze auto 4 personen, wat bagage en een motor-versnellingsbakgeheel. De duivelse levendigheid van deze kleine auto zou latere ene John Cooper inspireren…
2. Triumph Herald
We bevinden ons nog steeds in het Verenigd Koninkrijk, maar deze keer ruilen we spitstechnologie in voor de meest ouderwetse techniek. Bij zijn lancering was er niets vooruitstrevend aan de Triumph Herald, maar hij diende talrijke gezinnen en vervulde een ontelbaar aantal taken. Hij was verkrijgbaar als tweedeursberline, cabriolet, coupé en zelfs als bestelwagen zodat er voor elk wat wils was. Britse middenklassegezinnen waren er verzot op, temeer omdat de kleine auto een elegant koetswerk van de hand van Michelotti had en zijn afkomst niet kon ontkennen in zijn elegante, met hout aangeklede interieur. Voor de grootste sportievelingen was er een Vitesse-versie met een zescilinder in lijn.
3. Skoda Octavia
Net zoals de Octavia van vandaag was de eerste Octavia ooit een eerlijke gezinsberline, die slim ontworpen en goed gebouwd was. De robuuste berline kreeg haar naam omdat ze de… achtste populaire berline van het merk was. Zijn klassieke architectuur straalde niet bepaald modernisme uit, maar zijn betrouwbaarheid was boven elke twijfel verheven. Skoda leidde er trouwens een cabriolet van af met de naam Felicia.
4. Mercedes W111
Met het W111-gamma stapte Mercedes volop het moderne tijdperk in. Van de grote berline met een braaf maar chic uiterlijk werden tot 1968 bijna 400.000 exemplaren gebouwd. Hij was fantastisch goed gebouwd en pakte uit met een paar innovatieve oplossingen zoals bijvoorbeeld benzine-injectie. Voor de meest veeleisende klanten was er een prachtige 3.5-V8 met 200 pk, maar er waren ook zescilinders. Deze betrouwbare, snelle en zeer comfortabele Mercedes was het ultieme wapen van gehaaste zakenlui. Er kwamen ook een coupé- en cabrioversie.
5. BMW 700
De 700 is een van de modellen die het merk BMW hebben helpen overleven. In de jaren 1950 was de financiële gezondheid van het merk een catastrofe: de dikke 502 en 503 met V8-motoren verkochten voor geen meter en waren peperduur om te bouwen. De Isetta 600 van zijn kant stond aan het andere uiterste van het spectrum, maar zijn commerciële resultaten waren al even bedroevend. Daarom lanceerde BMW de 700, waarvoor het een beroep deed op de Italiaanse designer Michelotti. Op technisch vlak onderscheidde de stadswagen zich door zijn motorfietsroots, met een achterin gemonteerde tweecilinderboxer. Van de nerveuze, elegante en levendige auto werden 180.000 exemplaren gebouwd.