De naam van de bolide zegt alles: Brabus G-Klasse V12 900 “one of ten”. Je begrijpt dat de Duitse tuner de nieuwe Mercedes G-Klasse heeft genomen, er een V12 van 900 pk heeft ingepropt en er slechts 10 exemplaren van bouwt. Slechts 10 exemplaren? De planeet dankt u! Maar alle gekheid op een stokje: laat ons even ingaan op de details van dit voorbijgestreefde monster. De nieuwe Mercedes G-Klasse lijkt veel mensen te verleiden, maar liefhebbers van motorische extravagantie betreuren ongetwijfeld de (tijdelijke?) verdwijning van de G65 AMG-versie, die met een V12 gewapend was. In de catalogus staat enkel een V8 van AMG met 585 pk.
Dopingkuur
Voor de echt heel veeleisende klant propt Brabus toch de V12 uit de S 600 in de G-Klasse. Maar niet voor die een heel zware dopingkuur heeft ondergaan om hem van machtig te veranderen naar duivels: dikke turbo’s, een grotere cilinderinhoud (6,3 liter) en sterkere drijfstangen. Het eindresultaat is 900 pk, doorgegeven aan de vier wielen. Qua koppel piekt de V12 op een monsterlijke 1.500 Nm, maar Brabus verwijdert er daar 300 van op elektronische wijze, waarschijnlijk om de al zwaar beproefde transmissie wat te ontzien…
Snelste kathedraal ter wereld
Ondanks een koetswerk als een Bretoense kast kan de G-Klasse met deze motor de lucht doorklieven aan een snelheid van 280 km/u. En zelfs dat is nog een begrensde top… Met zijn acceleraties jaagt dit monument op wielen de sterkste sportievelingen de daver op het lijf: het lijkt ongelooflijk, maar deze mastodont knalt in nauwelijks 3,8 seconden van 0 naar 100 km/u.
Spierballen op overschot
De testosteronkuur is ook uiterlijk toegepast: Brabus is niet gierig geweest met allerlei stroomlijnaccessoires, veelal in koolstofvezel. In het interieur strijdt het oranje leder om de aandacht met de alcantara hemelbekleding. Ongetwijfeld zal het beoogde cliënteel voor dit soort auto dergelijk vertoon wel weten te smaken…