1. Ford Cortina Lotus
Om het sexappeal van zijn populaire Cortina op te krikken besliste Ford UK in 1963 om hem in te autosport in te schrijven en er dus een sportieve variant van af te leiden. Daarvoor kwam maar één man in aanmerking: Colin Chapman. De baas van Lotus deed de Cortina een metamorfose ondergaan, met aluminium deuren, de versnellingsbak van de Elan, een herwerkte ophanging en een motor dubbele nokkenas. Het resultaat was 150 pk en een palmares dikker dan een telefoonboek van Londen.
2. Alfa Romeo Giulia Ti Super
In 1963 besliste Alfa Romeo om zijn berline te homologeren voor de autosport in de categorie “toerismewagens”. De Giulia onderging dus een spierballenkuur met onder meer een tot 112 pk opgevoerde motor en een lichter gemaakt koetswerk. Het was een van de meest performante berlines van zijn tijd, wat heel opmerkelijk is aangezien hij net zoals de Lotus een motortje van slechts 1,6 liter had.
3. Renault 8 Gordini
Ja, berlines uit de jaren 1960 zijn duidelijk gegeerd. Na de Brit en de Italiaan is hier een Fransman. In 1964 onthulde Renault de Gordini, een sportieve versie van zijn populaire R8. Voor de zoveelste keer deed Renault een beroep op ‘tovenaar’ Amédée Gordini, maar in tegenstelling tot de Dauphine met dezelfde naam waren de aanpassingen hier veel verregaander. De topversie is de 1300, waarvan de 88 pk hem 175 km/u snel maakten. Met zijn achterin geplaatste motor was de R8 Gordini delicaat om mee te rijden, maar hij wist ook heel wat talent te tonen.
4. Opel Omega Lotus
De Opel Omega was te saai: dat was ongetwijfeld de conclusie van het management van het merk met het bliksemlogo toen het besliste om er een sportieve variant van af te leiden in samenwerking met Lotus. Die leverde niet bepaald half werk, met een 6-cilinder biturbo van 377 pk. De referentie van die tijd, de BMW M5, kreeg het koud zweet bij het zien van deze discrete grondraket. Toch werden er minder dan 1.000 exemplaren van gemaakt, wat zijn torenhoge vraagprijzen vandaag verklaart.
5. BMW M3 E30
De allereerste M3, en ook de meest gegeerde. Nochtans is het de enige met slechts vier cilinders in de neus. Maar deze door Motorsport herwerkte vierpitter was wel een topmotor: hij haalde 7.000 o/m onder een woest gebrul en deed de dynamische kwaliteiten van de Duitse schone tot hun recht komen. Ondanks zijn grote verkoopaantallen (meer dan 17.000 exemplaren) wordt vandaag vaak meer dan 60.000 euro neergeteld voor een M3.