Deze Ferrari 250 GT Cabriolet Serie 1 is een schitterend voorbeeld van de genialiteit van de Italiaanse koetswerkbouwer Pinin Farina. Het gaat om een van de mooiste ontwerpen uit die tijd. De wagen is een gesofisticeerde vierwieler, maar hij werd volledig ontdaan van alles wat niet noodzakelijk was. Wat er overblijft is een puur en elegant koetswerk. Een ontwerp dat ongetwijfeld mee een rol heeft gespeeld bij het bepalen van de waarde van deze wagen
Remschijven
Deze cabriolet, met als chassisnummer 0791GT, is het veertiende exemplaar van een totale productie van veertig stuks. Hij kreeg een verbluffend mooie kleurencombinatie aangemeten (wit koetswerk, blauw interieur) en profiteerde al van enkele speciale kenmerken zoals vier Dunlop remschijven toen hij de fabriek verliet. De wagen werd geëxporteerd naar de Verenigde Staten waar hij in handen kwam van John R. Fulp, een amateurracer met talent.
Amerikaanse episode
Fulp verkocht de wagen daarna aan een zekere James Harrison, een Amerikaaan die in Parijs woonde. Toen die in 1970 terugkeerde naar Florida deed hij de cabriolet opnieuw van de hand, dit keer aan Robert Donner Jr, een belangrijke autosport persoonlijkheid. Donner Jr. hield de wagen 40 jaar lang in zijn bezit. Vandaag is de Italiaan weer terug in zijn oorspronkelijke configuratie hersteld en verkeert hij in uitstekende staat. Het is te hopen dat zijn nieuwe eigenaar er zoveel als mogelijk mee rijdt…
Een goedkope Ferrari-cabriolet?
Deze Ferrari veranderde op de Driven By Disruption veiling van RM Sotheby’s voor 5,25 miljoen euro van eigenaar. Een koopje aangezien deze 250 GT bekend staat als een van de mooiste GT’s aller tijden. Of toch zeker als een van de meest elegante. Hij wordt enigszins overschaduwd door de meer sensuele California (gebouwd op het korte chassis), maar aan troeven heeft hij geen gebrek. Kijk maar onder de motorkap waar deze 250 GT gebruik maakt van de beroemde 3-liter V12. En die staat garant voor 240 pk aan 7.000 tr/min en een hemelse symfonie. Onbetaalbaar!