1. Elektro Golf
Al van bij het begin van het Golf-verhaal dacht Volkswagen na over elektrische aandrijving. Dat komt ook omdat hij in 1974 op de markt kwam, in volle oliecrisis. Met de Elektro-Golf toonde Volkswagen reeds in 1976 wat een elektrische Golf zou kunnen betekenen. Er werden echter niet meer dan een paar experimentele exemplaren van gemaakt.
2. Golf I CitySTROMer
In 1981 stelde Volkswagen vervolgens de Golf CitySTROMer voor. Dat was een afgeleide van de Elektro-Golf maar dan op grotere schaal. Volkswagen heeft er 25 van gemaakt. Deze elektrische Golf met vier zitplaatsen woog 1,5 ton door zijn zware loodbatterijen. Die gaven hem een bereik van zo’n 60 kilometer.
3. Golf II CitySTROMer
Op basis van de tweede generatie van de Golf kwam de Golf II CitySTROMer er in 1985. De elektrische technologie hernam grotendeels die van de eerste uit 1981. Deze keer werden er 70 exemplaren van gebouwd, die door professionele gebruikers voor testwerk werden ingezet. Nadien werden ze echter aan particulieren verkocht.
4. Golf III CitySTROMer
De CitySTROMer afgeleid van de Golf III is ontwikkeld samen met Siemens en liep van de band tussen 1993 en 1996. Hij werd 120 keer verkocht aan particulieren. Volkswagen schatte dat hij zo’n 90 kilometer ver geraakte aan een constante snelheid van 50 km/u. Op 1,5 uur tijd was zijn batterij reeds voor 80 procent opgeladen. Bovendien had deze elektrische Golf al een systeem om energie te recupereren tijdens het vertragen.
5. Golf VI Blue-e-Motion
Dit was de laatste schakel in de keten voor de lancering van de echte e-Golf op basis van de zevende generatie die in 2014 op de markt kwam. De Golf VI Blue-e-Motion werd in 2010 onthuld in Berlijn en was nog steeds bedoeld voor een kleine, experimentele productiereeks. Zijn lithium-ionbatterij van 26,5 kWh gaf hem voor het eerst een bereik van meer dan 150 kilometer.