1. Mazda MX-5
Dit is niet de krachtigste, noch de best uitgeruste maar de verhouding prijs/rijplezier die deze Japanner biedt, is onuitgegeven. Het is een wagen die met succes terug grijpt naar de roots van het rijden met een wagen. Een succesvol recept dat al 25 jaar gretig wordt gesmaakt.
Onze keuze: De 1.5 l omdat de motor speelser is en trouw blijft aan het originele concept. Jammer van het sperdifferentieel dat enkel voor de tweeliter is voorbehouden.
2. Jeep Wrangler
Verschrikkelijk luidruchtig, veel te stugge vering en ontdaan van elk vleugje comfort! De Wrangler heeft het allemaal! Maar daar tegenover zet hij onversneden karakter en verbluffende rijeigenschappen. Gemaakt om bergen te verzetten… Na het stopzetten van de productie van de Land Rover Defender, is dit de laatste der Mohikanen.
Onze keuze: de Rubicon-uitvoering die een tikkeltje comfort toevoegt aan de Wrangler, met handgeschakelde versnellingsbak.
3. Ford Mustang
De Mustang is te koop in Europa! En met een prijskaartje dat aan 35.000 euro start, heeft hij meer dan een solide argument om kopers aan te trekken. Deze Amerikaanse sportwagen ademt die typische muscle car sfeer uit. Een zeldzame exoot, die ook bij de sportieve jongens een aardig mondje komt mee praten. En dat is eerder zeldzaam in de geschiedenis van deze wagen.
Onze keuze: De 2.3 viercilinder ecoboost met 310 pk volstaat ruimschoots! Maar als het hart mag kiezen, gaan we voor de 5.0 V8 die zoveel muzikaler is en meer panache heeft! Jammer van het verbruik… En als we dan toch bezig zijn, kiezen we nog voor de cabrio ook!
4. Mini Cooper
Op de keper beschouwd moet de Mini het hebben van zijn charmante uitstraling en zijn uitbundig rijkarakter. Hij is overdreven duur en onpraktisch. Kiezen voor een Mini is dan ook zelden een rationele aangelegenheid. Maar er zijn wel die chromen details, het unieke uitwerp en dito uitstraling en de haast eindeloze mogelijkheden om ‘m te personaliseren die je allicht wel over de streep zullen trekken.
Onze keuze: De Cooper lijkt ons hier de beste keuze, zowel in benzine- als in dieseluitvoering. De vijf deuren vergroten enigszins zijn praktische eigenschappen, maar ze verstoren het evenwicht van het ontwerp teveel.
5. Fiat 500C Twin Air
Je kan onmogelijk slecht gezind achter het stuur van deze Italiaan stappen. Alles aan de buitenkant zit snor en binnenin gaat het feest gewoon door. Kleine, ronde tellers kijken je sympathiek aan. Verwachtingsvol! De Fiat 500 is verre van de meest krachtige onder de stadswagens, maar zijn Twin Air motor roffelt met zoveel temperament dat je slechte humeur verdwenen is nog voordat de versnellingsbak in eerste staat! Die extra slok aan de benzinepomp neem je er met plezier bij.
Onze keuze: manuele versnellingsbak, cabriolet-versie en Twin Air motor. De rest van de afwerking kun je helemaal zelf samenstellen.