Ondanks een Russische automarkt die het zeer moeilijk heeft, kan het premium merk toch een opvallende stijging meedelen wat verkoopaantallen betreft. In 2015 verkocht de fabrikant 23% meer wagens in Europa. En de RX speelt in die goede cijfers een centrale rol. Ook in België doet hij het overigens uitstekend.
Nummer vier
De eerste RX werd in 1998 aan het grote publiek voorgesteld. Zijn ontwerp uit de jaren ’90 mag vandaag de dag nogal smakeloos lijken, zeker vergeleken met de laatste generatie, toch slaagde hij erin om de SUV-klant tot bij Lexus te krijgen. En dat deed hij met bravoure. Ondertussen zijn er 2,2 miljoen exemplaren van verkocht en krijgen we de vierde generatie voorgeschoteld. Zowel op technologisch vlak kreeg hij uitbreiding, als qua formaat. De nieuwe SUV groeide 12 centimeter ten opzichte van het vorige model en meet nu 4,89 m!
Hybride, nog steeds
Lexus heeft de diesel vaarwel gezegd, maar zet volop in op de hybride aandrijving met benzinemotor. Het gaat niet over een herlaadbare hybride aandrijving zoals je die bij de concurrentie ziet, maar om een klassieke hybride die herladen wordt via de vrijgekomen kinetische energie. Zonder behulp van het stopcontact dus. De constructeur legt uit: “Een plug-in hybride lijkt op dit moment de weg van de toekomst, maar we menen vandaag, als we kijken naar de huidige situatie, dat de markt nog niet volledig klaar is. Dat is de reden waarom we vasthouden aan onze hybride-keuze.”
De RX is dus nog steeds beschikbaar als hybride aangedreven wagen en dat model, de 45Oh, tekent voor het gros van de verkoop. Hij verandert niet radicaal, want hij herneemt de V6 3.5 benzinemotor die geholpen wordt door een elektrische motor. Samen leveren ze 313 pk en hebben ze een uitstoot van 120 gr C02/km. We vinden geen klassieke koppeling en versnellingsbak meer terug, maar wel vierwielaandrijving. De benzinemotor zet de voorwielen in beweging, de elektrische motor drijft de achterwielen aan.
Vivaldi
Lexus besteedde erg veel aandacht aan de afwerking van het interieur en de materiaalkeuze. En dat is ‘m aan te zien. Elke centimeter van het interieur ademt luxe uit. Overal is leder gebruikt. De inserts zijn van hoogwaardig materiaal. De kwaliteit is schitterend en de geboden ruimte binnenin is er merkbaar op vooruit gegaan. Voornamelijk ter hoogte van de ruimte tussen je hoofd en het dak! De RX heeft een handig interieur maar is niet de koning der moduleerbaarheid. Zijn achterbank is wel instelbaar 1/3-2/3 (elektrisch), maar neergeklapt is de laadvloer niet vlak.
Bioscoop aan boord
Eenmaal je aan al die luxe gewend bent geraakt - en dat gaat snel - kun je je aandacht richten op de talrijke gadgets en de verschillende extra’s die het comfort de hoogte injagen: een immens 12,3 inch multimediascherm, head-up display, elektronisch bediende hendels, adaptieve cruise control… Niets ontbreekt, op de rijhulp in fileverkeer na dan. Al die aanwezige technologie vertaalt zich echter ook in een indrukwekkend arsenaal aan knoppen die het stuur en de middenconsole bedekken.
Een rondleiding
Achter het stuur is de sfeer rustig en ontspannen, niet in het minst dankzij de uitstekende geluidsisolatie. Daar tegenover staat dan weer dat je ruggenwervels nu duidelijker voelen wat er onder je gebeurt. Lexus heeft de RX dynamischer willen maken en offert daarvoor een stukje comfort op. De RX is dynamischer dan ooit. Hij gaat veel gewilliger de bocht in en neemt ze met veel zelfvertrouwen. Dat gaat ‘m prima af, maar hou wel rekening met zijn gestalte. Het gewicht dat hij mee torst, heeft zijn effect op de remmen en er zijn grenzen aan de grip.
De motor reageert sneller en kwieker, vooral in de sport-modus. De acceleraties worden nog altijd onderstreept door een mooi opgebouwde brul, en wetende dat die uit de longen van een V6 komt, zullen connaisseurs die zelden als storend ervaren. De rijsensaties zijn dan wel afgevlakt, maar de teller op het dashboard klimt fluks de hoogte in wanneer je er de pees op legt. De nieuwe RX serveert je een veel boeiendere rit, maar die is daarvoor niet per se zuinig: het is moeilijk om het verbruik onder 8,5 l/100 km te krijgen tijdens een vlotte rit over grote wegen. Een parcours door stedelijke wegen zal het verbruik laten dalen omdat hier de invloed van de elektrische motor groter is.
RX 200t
Als kers op de taart konden we deze test beëindigen met een korte, dynamische rit met de instapversie, de 200t. Die variant wordt aangedreven door een 2.0 benzinemotor met turbo die 238 pk ontwikkelt. Het is een model dat in België niet van een gunstig fiscaal regime kan profiteren tussen de verdeling ervan zal beperkt zijn. Het is nochtans een wagen met heel wat kwaliteiten. Hij is lichter dan de 450h en is daardoor… fijner om te besturen. Zijn stille motor, zijn traditionele automatische versnellingsbak en zijn natuurlijke evenwicht laten de balans in zijn voordeel overhellen. Maar aan de benzinepomp weet hij heel wat minder te overtuigen want zijn gemiddeld verbruik ligt boven de 10 l/100 km.
Budget en fiscaliteit
In goede Japanse traditie komt de RX in verschillende afwerkingsniveau’s (Base, Business, Executive, Privilege en F-Sport met specifieke esthetische kenmerken), zonder grote mogelijkheden tot personaliseren. Prijzen starten aan 55.095 euro voor het basismodel van de RX 200t en aan 62.450 euro voor de instapversie van de RX 450h. Het zijn dan wel instapversies maar de standaarduitrusting is al erg uitgebreid en gaat tot ongekende hoogten in de Business afwerking. Aan de top van het gamma staat de Privilege Line te blinken met een prijskaartje van 81.350 euro. Bam!
Wat fiscaliteit betreft, kan de RX 450h dankzij zijn gunstige CO2-uitstoot voor 80% worden afgeschreven. Daarnaast is het vooral van belang in welke regio je woont. In Vlaanderen ziet alles er prima uit: de belasting op inverkeersstelling bedraagt 173,50 euro en de verkeersbelasting 1.273,92 euro. In Wallonië en Brussel ziet het er allemaal veel slechter uit. De belasting op inverkeersstelling maakt je 4.957 euro lichter en aan verkeersbelasting ben je 1.498,73 euro kwijt!
Conclusie
Heeft de grote RX nog een kans om de bestseller te blijven, wetende dat er nu ook een compacte SUV (de NX) de Lexus-rangen heeft vervoegd? Ja, want hij weet meer te overtuigen tijdens het gebruik, niet in het minst door zijn superieure comfort. Ten opzichte van zijn voorganger evolueert de nieuwe RX op vlak van afwerking, uitrusting en dynamische rijkwaliteiten. Het maakt van ‘m geen volledig nieuwe wagen, maar dat zullen de habitués van Lexus niet erg vinden. Is hij vertrokken voor een opmars in de verkoopstabellen? We hopen het, op enkele kleine details na, is het vooral de concurrentie met de herlaadbare hybride SUV’s die hij in de gaten moet houden.