1. Bugatti Type 57 SC Atlantic

Jean Bugatti, zoon van Ettore, was 27 jaar toen hij de leiding nam van het bedrijf in 1936. Hij tekende één van de mooiste objecten die de mens ooit gecreëerd heeft: de Bugatti 57 Atlantic. Een meesterwerk van de art deco, een prachtige sculptuur aangedreven door een even prachtige achtcilinder-in-lijn met 200 pk.

2. Citroën DS

Het autosalon van Parijs, 1955: Citroën doorbreekt de normen met de DS. Deze revolutionaire berline stuurt de concurrentie terug naar een ander tijdperk. De technologie was avantgardistisch en had een beetje tijd nodig om betrouwbaar te worden, maar zou het beeld van het merk voorgoed veranderen. Flaminio Bertoni tekende het tijdloze kleedje van de DS.

3. Facel Vega HK500

Na de Tweede Wereldoorlog stelde de Franse luxewagensector niks meer voor. De gepassioneerde zakenman Jean Daninos ging de uitdaging aan om een nieuwe ‘ster’ te lanceren met de Facel Vega. De elegante HK500 werd aangedreven door een dikke V8 van Chrysler met (op papier) 400 pk en was heel geliefd bij de jetset van de jaren vijftig.   

4. Panhard CD

Een zeldzame auto. Zijn overwinning bij de 24 uren van de Le Mans in 1962 geeft hem nochtans de nodige pedigree. De lijn van deze sportwagen intrigeert: hij heeft trekjes van de Alfa Giulietta SS. Onder de motorkap vinden we een tweecilinder met 60 pk. Gelukkig weegt het koetswerk uit polyester maar 580 kg.

5. Delage D8 120S Pourtout

Terug naar de gouden tijd van de Franse auto, toen de klant nog een chassis kocht bij een constructeur en dit liet daarna liet aankleden bij een koetswerkontwerper. Pourtout boog zich bijvoorbeeld over de Delage D8 en tekende een lijn die twijfelt tussen finesse (de stijlen van de voorruit) en kracht (de lange motorkap). De achtcilinder-in-lijn is wel minder verfijnd …