Voor de beginneling
Laten we starten bij de nieuwkomer, die bijvoorbeeld kan kiezen voor de Honda NC 750. Die is beschikbaar in een ‘kale’ S-versie of een X-versie met meer uitrusting. Onze keuze valt op de NC 750 X DCT, voor het gemak van automatisch schakelen en de afwezigheid van een koppeling.
De motor is eigenlijk de helft van een motorblok voor auto’s en lijkt daardoor meer op een automotor dan gebruikelijk is in deze klasse. Het relatief lage vermogen (54 pk) komt vrij bij een laag maximumtoerental (6.250 tr/min). Het rustige temperament van de krachtbron stelt nieuwe motorrijders op hun gemak.
De NC vergeet de praktische aspecten niet. De koffer is voldoende groot voor een helm en vergemakkelijkt het leven van de eigenaar. Een aangename tweewieler dus, die zowel zijn gewicht als prestaties onder controle houdt.
Voor de reiziger
Voor motorrijders die houden van reizen, bestaan er heel wat trails. De Kawasaki Versys 1000 bijvoorbeeld. Deze atypische motor met vier cilinders in lijn kreeg afgelopen najaar een facelift om de esthetiek te verbeteren.
Zowel de bestuurder als de passagier zit comfortabel, er is genoeg bagageruimte en de soepelheid van de krachtbron verhoogt het gebruiksgemak. Zo kun je het toerentalbereik benutten tot 9.000 tr/min, van stationair tot de begrenzer.
De Versys is geschikt om veel kilometers te rijden op de snelweg, maar rijdt net zo goed op de kleinste wegen van de Michelin-kaarten. De aanwezigheid van ABS, tractiecontrole en twee cartografieën voor de motor stellen de bestuurder gerust. Kawasaki gaat niet zo ver als concurrenten die vermogens tot 160 pk en veel elektronica aanbieden voor een overdreven prijs.
Voor het circuit
Voor wie graag op het circuit rijdt, is 2015 een prachtig jaar met veel nieuwigheden zoals de Yamaha R1, Kawasaki H2, Ducati 1299 Panigale en BMW S1000RR. Een interessant model is de Aprilia RSV4 RF. Misschien niet zo bekend bij het grote publiek, maar goed voor meerdere titels in de racerij zoals het wereldkampioenschap superbike.
In 2009 innoveerde Aprilia met heel wat elektronica en een V4-motor, ongetwijfeld de beste keuze om de afmetingen binnen de perken te houden. Deze Aprilia haalt tegenwoordig een vermogen van 201 pk bij 13.000 tr/min.
Voor de stad
De Vespa geraakt nooit uit de mode: hij is al sinds 1946 de koning van de stad. Zowel zijn stijl als zijn wendbaarheid zijn uniek. Technisch evolueert de Vespa wel, maar hij blijft altijd trouw aan de fundamenten die er een legende van gemaakt hebben. De Vespa GTS 300 is goed uitgerust (ABS, tractiecontrole, connectiviteit, …) en houdt wel van een uitstapje buiten de stad. Slanker en nog wendbaarder is de Primavera 125, ideaal in de files.
Voor mevrouw
De motorfiets is niet louter een machozaak. Ook steeds meer vrouwen kruipen achter het stuur. Waarom niet kiezen voor een mythisch exemplaar, zoals de Harley-Davidson Street 750? Die heeft een laag zadel en is lichter dan een Sportster. Met deze compacte motorfiets leer je gemakkelijk rijden, de prestaties overtuigen en de prijs is toegankelijk (vanaf 7.900 euro). Dankzij de vele mogelijkheden om te personaliseren bij dit Amerikaanse merk, zie je er meteen uit als een bad girl.