Chrysler 160/180/2 liter

Deze Chrysler probeerde wat van de Nieuwe Wereld naar het Oude Continent te brengen. Maar verwacht geen luxe of grote V8: de Chrysler was eigenlijk een Simca, ontworpen door een Brit en verkocht onder Amerikaanse vlag. Onder de motorkap zaten viercilinders van Simca. Een exemplaar kost niet veel geld, maar je moet er natuurlijk wel een vinden…

Austin Allegro

Met enkele ponden moest British Leyland de strijd aan met tot de tanden bewapende concurrenten. Het opnemen tegen de Golf wanneer het ontwikkelingsbudget voor deze Allegro even veel was als het budget voor het bedrijfsrestaurant bij Volkswagen? Voeg daar nog ontelbare stakingen aan toe en een bijzonder lakse kwaliteitscontrole, en je krijgt een stijlloze auto met een origineel maar nutteloos vierkant stuur en Hydragas-ophanging. Zijn voorganger, de ADO 16 (Austin/Mini 1100/1300), kon hij niet doen vergeten.

Alfa Romeo Alfasud

Deze auto had alles om in de jaren 70 de beste compacte auto te worden: energieke boxermotoren (een primeur voor Alfa), een uitstekend weggedrag (voorwielaandrijving, nog een primeur), vier schijfremmen en aantrekkelijke loos. De naam had hij te danken aan de locatie van zijn fabriek in de buurt van Napels, die werkgelegenheid moest creëren in een arme streek. Helaas roestte deze Alfa sneller dan zijn schaduw…

Renault 14

Op papier had deze Renault alles om het te maken: veilige voorwielaandrijving, een praktische koffer, een neerklapbare achterbank en zelfs een moderne motor uit aluminium van Peugeot. Voeg daar nog rijcomfort aan toe en aardig wat plaats voor een auto van amper 4 meter, en… een stijl die sommigen te mak vonden, anderen te modern.

Simca 1307

Op foto ziet hij er indrukwekkend uit, maar hij is amper 4,25 meter lang. Deze auto deed in de jaren 70 jonge Franse kaderleden dromen. De S en GT waren krachtig, het weggedrag prima, en de voorwielaangedreven auto was zelfs volledig uitgerust. Vandaag kost een 1307 of 1308 je niets, maar ze zijn ook bijna onvindbaar…