1. Abarth 595/695
De Italiaanse tovenaar, vroeger een meester in de kunst van het opvoeren van kleine Fiats, maakt vandaag geleidelijk de overstap naar elektrische sportiviteit met de Abarth 500e en Abarth 600e. Wil je dus een Abarth waarvan het gebrom niet kunstmatig via een luidspreker wordt verspreid, moet je je dus haasten. De huidige 595 (van 165 pk) en 695 (van 180 pk) met benzinemotor zijn nog steeds te bestellen, maar ze komen aan het einde van hun levensduur.
En als je er dan toch eentje wil bestellen voor het te laat is, waarom dan niet de nieuwe beperkte reeks Abarth 695 75° Anniversario om het model te vieren? Die wordt in een oplage van 1.368 exemplaren gebouwd, als knipoog naar de cilinderinhoud van zijn T-Jet viercilinder turbomotor. Een mooie zwanenzang voor verzamelaars, toch?
2. Ford Puma ST 200 pk
Net als de Renault Clio RS, Peugeot 208 GTi en de Seat Ibiza Cupra voor hem, is de Ford Fiesta ST onlangs op pensioen gegaan. En dat geldt binnenkort ook voor zijn grote broer Puma ST, waarmee hij zijn pittige 1,5 liter-driecilinder turbo van 200 pk deelt. Met de facelift van de compacte SUV behoudt de Puma namelijk enkel nog de ST Powershift in zijn gamma van modeljaar 2024. Deze Puma ST met automaat is uitgerust met de kleine en mild hybride 1.0 EcoBoost-turbobenzine van 160 pk/248 Nm. Een leuk autootje, maar als je wil genieten van de straffere prestaties van de 1.5 turbo van 200 pk/320 Nm, met als extra voordeel een sperdifferentieel, dan moet je opschieten om nog een van de laatste Puma ST’s uit 2023 met handbak te bestellen uit stock. Op het moment van schrijven zijn er nog maar zo’n 15 op overschot in België...
3. Hyundai i20 N en i30 N
Ook bij Hyundai moet je je haasten om nog te kunnen genieten van een van de sportievelingen met een N-badge en een benzinemotor. De Koreaanse constructeur heeft namelijk bevestigd dat het de productie stopzet van de N-modellen met verbrandingsmotor voor Europa. Na de Kona N (die verdwijnt met de generatiewissel) komen dus ook de i20 N (1.6 turbo van 204 pk/275 Nm) en de i30 N (2.0 turbo van 280 pk/382 Nm) aan het einde van hun carrière. Jammer, want in beide gevallen kunnen we het team rond Albert Biermann (ex-BMW M) bedanken voor het ontwikkelen van een paar geweldige hot hatchbacks! Gelukkig zijn er nog modellen in stock in Europa, zowel van de i20 N als van de i30 N. Maar ook hier mag je voor de zekerheid niet te lang wachten...
4. BMW M met handbak
Nog een bladzijde die binnenkort wordt omgeslagen: het tijdperk van de sportieve BMW’s met een manuele versnellingsbak. Voorlopig heeft BMW de traditionele pook nog laten bestaan in de ontwikkeling van zijn M2, M3 en M4. Maar de dagen van de handbak zijn duidelijk al geteld bij BMW. Frank Weber, lid van de raad van bestuur bij BMW, heeft onlangs aan de Italiaanse journalisten van Quattroruote verteld dat de manuele versnellingsbakken binnenkort uit het BMW-gamma zullen verschijnen, inclusief de M-sportversies. Een precieze datum noemde hij niet, maar hij benadrukte wel dat “als je een BMW M met handbak wil kopen, doe het dan nu”. Een duidelijke boodschap...
5. Porsche 718 Boxster/Cayman met benzinemotor
Het is geen geheim dat de toekomstige Porsche Boxster en Cayman volledig elektrisch worden. Onze spionnen hebben onlangs nog een aantal ontwikkelingsprototypes gespot tijdens wintertests. Om maar te zeggen dat je, als je te lang wacht om jezelf een plezier te doen door je spaarpot te breken om het ‘instapmodel’ van Porsche te kopen... het een elektrisch model wordt! In dit geval is er echter minder haast om een bestelbon te tekenen, aangezien de huidige 718 Boxster/Cayman nog even in het gamma blijven, zelfs na de lancering van hun elektrische tegenhangers. Maar met welke motoren, tegen welke prijs en hoe lang nog? Als je zeker wil zijn van een atmosferische zescilinder boxermotor die achter je rug zingt, bestel je beter nu al een Boxster of Cayman GTS 4.0...