1. Geen hybride, geen EV
De e-Powertechnologie is niet helemaal hybride maar ook niet helemaal elektrisch. De aandrijving (op de voorwielen) komt van een elektromotor met 140 kW (190 pk) die wordt gevoed door een batterij. Die laatste kan echter niet via een externe bron worden opgeladen, maar wordt gevoed door een benzinemotor die aan een generator is gekoppeld. Maar dan is het toch een hybride? Neen, want de verbrandingsmotor stuurt nooit kracht naar de wielen. Het is dus een elektrische auto met een rijbereikuitbreider. In tegenstelling tot eerdere vergelijkbare concepten (Opel Ampera, BMW i3 REX) is de batterij echter veel kleiner, waardoor de prijs laag kan blijven.
2. De batterij is te slap
De elektromotor mag dan wel 140 kW ontwikkelen, maar de batterij kan maximaal 80 kW (108 pk) produceren. Hoe kan dat? Wanneer je het volledige vermogen vraagt door plankgas te geven, springt de benzinemotor via de generator bij. De elektromotor wordt dan simultaan door de batterij en de generator gevoed.
3. VCR
De benzinemotor is een driecilinder met VCR-technologie. Die afkorting staat voor “Variable Compression Ratio” of variabele compressieverhouding. Die technologie debuteerde bij Nissans dochtermerk Infiniti en maakt dat de motor onder veel meer omstandigheden zijn optimale rendement haalt dan een gewone benzinemotor.
4. Linear Tune
Om het befaamde ‘koffiemoleneffect’ van hybrides zonder versnellingsbak (Toyota, we kijken naar u) te voorkomen, heeft Nissan de sturing van de driecilinder zodanig aangepast dat zijn toerentallen klimmen op een manier die overeenkomt met de subjectieve beleving van de acceleratie. Nissan noemt die technologie zelf “Linear Tune”.
5. Niet nieuw
Hoewel de Qashqai als eerste in Europa mag uitpakken met de e-Powertechnologie, is ze niet nieuw. Het Japanse merk verkoopt namelijk al sinds 2016 de Note e-Power met dezelfde techniek.