1.      Peugeot 206 CC (2000-2007)

De hele rage van de kleine, betaalbare coupé-cabrio begon met de Peugeot 206 CC. Door zijn kleine stadsauto een wegklapdak aan te meten, stootte Peugeot op een goudmijn. De chique kleine Fransman bleef 7 jaar op de markt voor hij werd afgelost door de 207, waarvan ook een CC-afgeleide bestond. Hij werd aangedreven door twee 1.6-motoren: een benzine en een diesel van 110 pk. Maar was ook een GTi-versie met een 138 pk sterke tweeliter.

 

2.      Opel Tigra Twin Top (2004-2009)

Als antwoord op de groeiende populariteit van de kleine Franse cabrio lanceerde Opel in 2004 zijn eigen interpretatie van het CC-concept met de Tigra Twin Top. Het op de Corsa gebaseerde model bood echter slechts twee zitplaatsen, wat hem dan weer het voordeel gaf dat zijn koffervolume nog bruikbaar bleef eens het dak was opgeborgen. Qua motoren nam de Tigra de aandrijflijnen over van de Corsa, met name een 1.4 met 90 pk, een 1.8 met 125 pk en een 1.3-diesel van 70 pk.

 

3.      Nissan Micra C+C (2005-2009)

Ook de bolronde Nissan Micra C+C kwam aansluiting zoeken bij het segment van de open stadsauto’s met hard dak. Maar de Japanners gaven hem wel een volledig glazen dak, zodat je altijd van de blauwe hemel kon genieten, met open of gesloten kap. Het motorenpalet ging van een 1.4 tot een 1.6 op benzine, maar het gamma werd ook aangevuld met een 1.5-diesel van Renault.

 

4.      Mitsubishi Colt CZC (2006-2009)

De laatste deelnemer die in dit nieuwe segment opdook was ook met voorsprong de minst populaire. De Mitsubishi Colt CZC paste nochtans dezelfde formule toe als zijn rivalen. Hij werd voorgesteld als een 2+2 met een achterbank die enkel voor kleine kinderen geschikt was. Onder de motorkap was de 1.5-benzinemotor er in een atmosferische versie van 109 pk, maar ook in een bruisende turbovariant van 150 pk.

 

5.      Honda CRX Del Sol (1992-1998)

Van een vreemde auto gesproken. Hoewel we hem niet echt een CC mogen noemen, had de Honda CRX Del Sol wel een verwijderbaar targadak. Als optie verheft de hele achterplecht zich en komt die het dak volautomatisch optillen. Bijzonder futuristisch, zeker in 1992. Onder de motorkop werd de VTi-versie aangedreven door een 1.6 VTEC van 160 pk.

 

6.      Mercedes-Benz SLK (1996-2004)

Van de coupé-cabrio gaan we naar de coupé-roadster, met de allereerste in zijn soort: de Mercedes-Benz SLK. Deze tweezitter is veel chiquer en meer premium dan alle andere in dit lijstje, maar hij is ook een pak zwaarder dan alle andere roadsters van zijn tijd. Gelukkig waren zijn motoren daarop berekend. De 32 AMG-versie was bijvoorbeeld uitgerust met een compressor-V6 van 354 pk. Dat moest volstaan… Al is het moeilijk om die variant onder de 7.000 euro te vinden. Om binnen onze budgetbeperking te blijven, zal je wat redelijker moeten blijven qua vermogen…

 

7.      Daihatsu Copen (2002-2013)

De Daihatsu Copen was piepklein, vol ronde vormen, nostalgisch en, vooral, betaalbaar. Hij had een opvallende look en werd aangedreven door een 1.3 VVT die met zijn 87 pk misschien wat amechtig lijkt. Maar je mag niet vergeten dat de Copen slechts 870 kilo weegt… Dankzij dat pluimgewicht is deze kleine coupé-roadster toch bijzonder amusant. In Japan werd hij trouwens aangedreven door een 659 cc kleine turbomotor van 68 pk. Maar voor een weekenduitstap met dit roadstertje moet je wel compact leren pakken…