De technologie van lithium-ionbatterijen hebben we grotendeels te danken aan de Amerikaanse professor John B. Goodenough, die vandaag 94 jaar oud is. Deze expert in werktuigbouwkunde en materiaalstudie van de universiteit van Austin in Texas is de man die de lithium-ionbatterij op punt heeft gesteld, die dan daarna door Sony in productie werd genomen. Dit type batterij vinden we vandaag in onze horloges en laptops, maar ook in elektrische auto’s.

Op 94-jarige leeftijd geeft de professor nog steeds les, maar hij voert ook nog altijd onderzoek. En hij zou de kleine wereld van de accu’s nog maar eens kunnen revolutionariseren, deze keer met een technologie gebaseerd op harde elektrolyten, die veiligheid moeten combineren met een lage productiekost en, vooral, buitengewone prestaties.

Dit nieuwe batterijtype biedt een drie keer grotere energiedichtheid dan een lithium-ionaccu en is bovendien niet ontvlambaar, gaat langer mee en is compatibel met snellaadsystemen. De harde elektrolyt is gemaakt in glas en wordt gecombineerd met een anode in een alkalisch metaal zoals lithium, natrium of kalium.

Deze nieuwe configuratie heeft als voordeel dat ze minder lithium vergt, dat nog steeds zeldzaam is en duur om te winnen. Het wordt vervangen door natrium, dat gemakkelijk kan worden onttrokken aan zeewater of aarde, naast kalium en een microscopisch kleine hoeveelheid lithium. De vloeibare elektrolyten van de lithium-ionbatterij zijn hier vervangen door glas. Daardoor verdwijnt elk risico op lekken, maar wordt ook de vorming van dendrieten rond de elektroden in geval van een te snelle lading vermeden. Als kers op de taart kunnen deze nieuwe batterijen zonder echt vermogensverlies functioneren bij temperaturen tussen -20 en +60 graden Celsius.

Helaas zal het nog een jaar of tien duren voor deze technologie productierijp is, maar dat maakt ze niet minder veelbelovend!