A7 Sportback iHEV: maximaal freewheelen

De A7 Sportback 3.0 TFSI testwagen die klaarstaat voor de eerste rit ziet er aan de buitenkant helemaal niet bijzonder uit. Tot de heren ingenieurs op de achterbank hun iPad bovenhalen en tonen wat er onder het koetswerk schuilt: een lithium-ionbatterij en een elektromotor van 48 volt, een gelijkstroomomvormer (48/12 volt) en een batterij en elektrisch systeem van 12 volt.  Deze A7 Sportback is een iHEV, een intelligent hybrid electric vehicle.  

Waar dat allemaal goed voor is, blijkt al snel tijdens het rijden: zodra we onze voet van het gaspedaal halen, valt de benzinemotor uit om geen brandstof te verbruiken. Je kunt met andere woorden freewheelen met uitgeschakelde benzinemotor. Alle systemen aan boord (stuurbekrachtiging, airco, …) blijven intussen perfect functioneren dankzij het elektrische systeem van 48 volt (lithium-ionbatterij en elektromotor).

Volgens Audi bespaart iHEV ongeveer 5 procent brandstof en zelfs 12 procent in combinatie met de predictive efficiency assistant (PEA), die data van de weg voor je verzamelt via de navigatie (snelheidsbeperkingen, bochten, hellingen,  …). De PEA bepaalt of het opportuun is om de verbrandingsmotor al uit te schakelen en de auto te laten uitbollen.

iHEV met PEA kan ingebouwd worden in alle modellen, van de kleine A1 tot de grote A8. In de A7 Sportback (zonder PEA) werkte het al uitstekend en over een paar jaar moet serieproductie mogelijk zijn. Maar tegen welke prijs? “Dat kunnen we nog niet zeggen, maar het kost in ieder geval veel minder dan een klassieke hybride aandrijving”, verzekert een van de ingenieurs.

A1 e-tron: tweede versie

Zo’n hybride aandrijving ligt in de tweede testwagen, de A1 e-tron Dual-Mode Hybrid. De A1 e-tron stond al op verschillende salons, maar deze variant is anders. Hij heeft de wankelmotor ingeruild voor een nieuwe 1.5 driecilinder benzine (130 pk), een tweeliter TFSI met één cilinder minder, die het rijbereik aanzienlijk vergroot. Terwijl de eerste A1 e-trons ongeveer 250 km ver geraakten, haalt deze nieuwe variant een actieradius van 600 km (90 km elektrisch) met een lager verbruik (1 l/100 km) en betere prestaties. 

Behalve de driecilinder heeft de A1 e-tron twee elektromotoren aan boord. Een eerste (68 pk) dient als starter en alternator, voor de eigenlijke aandrijving van de voorwielen zorgt een tweede elektromotor met 116 pk.

Eerst de juiste zitpositie zoeken (door onze lange benen blijft er in het A1’tje niet veel plaats over voor de arme ingenieur achterin) en we kunnen vertrekken. De A1 e-tron zoeft weg in stilte en overtuigt meteen door zijn vlotte acceleraties. Hij is dan ook 177 pk sterk.

De A1 e-tron schakelt geheel automatisch tussen de benzine- en elektromotoren in vijf verschillende rijmodi. Tot een snelheid van 55 km/u rijdt hij bijvoorbeeld helemaal elektrisch, vanaf 130 km/u sowieso op de benzinemotor. Ook een combinatie van beide aandrijfvormen is mogelijk en altijd gaat de kracht naar de voorwielen. Dankzij de goede isolatie en de automaat met slechts één versnelling heb je de indruk met een volledig elektrische wagen te rijden.

A6 electric biturbo: stormachtig    

Zorgt de 3.0 V6 TDI met elektrische biturbo voor dezelfde revolutie als de TDI in 1989? Hoe krachtig de nieuwste diesels ook mogen zijn, ze hebben nog altijd één zwak punt: de turboladers worden aangejaagd door uitlaatgassen en komen onderin de toeren dus niet meteen onder druk. 

Daar hebben de Audi-ingenieurs iets op gevonden: de 3.0 V6 TDI met elektrische biturbo. De naam is ietwat misleidend, want eigenlijk gaat het om een combinatie van een klassieke turbo en een elektrisch aangedreven compressor. Hiermee wordt de laaddruk en het koppel bliksemsnel opgebouwd, ongeacht de beschikbare uitlaatgassen.

Deze experimentele krachtbron ligt al in een prototype van de A6 sedan en is een garantie voor knalprestaties. Plankgas optrekken met alleen de turbo is al indrukwekkend, maar de elektrische compressor zorgt nog voor een extra boost onderin. Bovendien klinkt deze diesel erg sportief, al moet wel gezegd dat Audi in de uitlaat een luidspreker plaatste om het allemaal wat mooier te laten klinken.

Een beslissing over serieproductie heeft Audi officieel nog niet genomen, maar de technologie kan binnen een jaar of vier klaargestoomd worden.