Operatie verleiding
De A5 hoeven we niet meer voor te stellen. Hij staat al enkele jaren in de catalogus van het merk en had daarom recent recht op een facelift. Geen grote verandering, maar een meer verfijnde blik met een nieuwe lichtsignatuur, nieuwe interieurkleuren en een aangepaste interface voor het infotainmentsysteem.
Niets om over naar huis te schrijven, maar de A5 heeft altijd al een natuurlijke elegantie gehad. Op de S-versie zien we ook nog vier uitlaatpijpen (bijna discreet te noemen), specifieke velgen, een verchroomde grille en extra logo’s. Niets exuberant en dat is des te beter. Een vergeten burger, een gerust leven.
Exit V8
Het grootste verschil ligt onder de motorkap. De vorige S5 werd aangedreven door een dikke atmosferische V8 van 4,2 liter, direct afgeleid van de motor uit de R8, maar in een variant die tot 354 pk werd teruggeschroefd. Deze motor werd opgeofferd voor de zuinigheid en vervangen door een drieliter V6 met compressor. Hij heeft dus kleinere longen en de steun van de compressor volstaat niet om het verlies aan cilinderinhoud te compenseren. De 3.0 levert 333 pk. Hij wint wel aan koppel: 440 Nm is beschikbaar in een breed toerentalgebied.
Altijd Quattro
Met zijn motor in lengterichting kan de S5 een écht Quattro-systeem gebruiken, dat het koppel permanent naar de vier wielen stuurt en niet alleen als de voortrein verzadigd is, zoals bij de RS3. Een extraatje voor de sportievelingen: deze transmissie bevoordeelt de achterwielen (60 procent in normale omstandigheden). Volstaat dat niet, dan kun je nog altijd een sportdifferentieel achteraan bestellen dat het koppel tussen de achterwielen verdeelt. Het kost wat, maar op een natte ondergrond wordt de auto er veel wendbaarder door.
Audi hield een grote schoonmaak bij de versnellingsbakken en schrapt de manuele schakelpook van de vorige S5. Jammer voor de koppige aanhangers van het linkerpedaal, maar de S5 wordt nu exclusief gekoppeld aan een automaat. Maar niet eender welke: een zevenbak met dubbele koppeling.
Verzorgde afwerking
In het interieur is er geen twijfel: we zitten in een Audi. De rijpositie is schitterend, want perfect aangepast aan alle groottes. Dit is uitzonderlijk genoeg om te vermelden. De sfeer is ernstig, maar de constructeur schonk zeer veel aandacht aan details. De afwerking is buitengewoon goed. Op dat vlak blijft Audi de absolute meester. Het scherm van het infotainmentsysteem wordt bediend met een intuïtieve draaiknop, met daarrond minder knoppen dan vroeger.
Dikke V6
De drukgevoede V6 turbo klinkt niet zo glad als een V8, maar heeft een diep timbre. Die stem kun je mannelijker laten klinken via het Audi Drive Select-systeem, dat toelaat om vier parameters aan te passen: de motor/versnellingsbak, de stuurbekrachtiging, de ophanging en het geluid (in drie standen: comfort, auto of sport).
Waarom geen diesel?
Door de kost van benzine kun je geneigd zijn om een klassieke A5 met dieselmotor te verkiezen boven deze S5 en hem uit te rusten met een drieliter V6. Goed voor de portefeuille (al is dat zeer relatief), maar de sensaties tijdens het rijden zullen niet hetzelfde zijn. De V6 diesel is perfect gedempt en heeft een aangename stem, maar hij kan niet rivaliseren met de romantiek van een V6 benzine.
De fluweelzachte en diepe stem wordt kristalhelder als de motor in de toeren klimt. Het opzwepende geluid geeft zin om te blijven spelen met de schakelpaletten. En dan is er nog die kleine, abrupte oprisping elke keer je schakelt, wat zorgt voor een ritme in de acceleraties. Deze akoestische sfeer staat mijlenver van wat een diesel ooit kan bieden.
De V6 benzine klinkt niet alleen goed, hij is licht en klimt met verve in de toeren, waarvan je alleen maar gaat glimlachen. De V6 draait weliswaar glad en met weinig charisma, maar het is een pareltje dat zich bij alle toeren op zijn gemak voelt. We missen de V8 niet echt. Zeker niet aan de pomp. Ons model is opmerkelijk zuinig en stelt zich tevreden met minder dan 10 l/100 km. Bij een normale rijstijl en als je geregeld geniet van de muzikale hoge toeren, moet je rekenen op een gemiddelde van 11,5 l/ 100 km.
Homogeen
Homogeen is het juiste woord. Alles is glad, proper en net. De S5 zal niet plots jouw hartslag de hoogte injagen, maar charmeert kilometer na kilometer. De S-Tronic-transmissie schakelt levendig en zacht, de vierwielaandrijving is verbluffend doeltreffend en de wieltreinen plaats je heel nauwkeurig in bochten. Het is echt genieten als de bochten snel op elkaar volgen. Nochtans is de S5 geen radicale sportieveling met een snedig weggedrag, maar een zeer doeltreffende GT die altijd comfortabel blijft. Vergelijk hem niet met een BMW M3, eerder met een 335i.
Pijnlijk
Rest alleen nog de rekening. Met een prijs van 58.890 euro is de S5 geen cadeau. Ter vergelijking: zijn dichtste rivaal, de 335xi A (automaat en vierwielaandrijving), vraagt ongeveer 3.000 euro minder. De exclusiviteit van het S-logo speelt ongetwijfeld mee.
De uitrusting is een catastrofe. De snelheidsregelaar, de elektrisch inklapbare spiegels, de achteruitrijsensoren, de vertrekhulp op hellingen, Bluetooth, de antiverblindingsspiegel binnenin: het wordt allemaal optioneel aangeboden voor exorbitante prijzen. Het gebruikelijke refrein.
Conclusie
Een drieliter diesel is bijna even krachtig en veel zuiniger. Maar echte liefhebbers stellen zich die vraag uiteindelijk niet: de keuze voor benzine, hier in de S5, is die van een muziekliefhebber die houdt van de opwindende melodie van een verfijnde V6, spontaan klimmen in de toeren en een zekere exclusiviteit.