Goed nieuws voor de liefhebbers van sportieve Honda’s, want behalve de NSX komt ook een nieuwe Civic Type R naar Europa. CEO Takanobu Ito heeft vandaag de toekomstplannen van het Japanse merk toegelicht.

Speciaal voor de Europese markt ontwikkelt Honda opnieuw een hot hatch op basis van de Civic. Honda klinkt ambitieus: de Civic Type R moet de snelste voorwielaandrijver worden op de Nürburgring. Helaas moeten we wel nog even geduld oefenen, want de introductie is pas in 2015 gepland.

Tegen dan is ook een nieuwe compacte SUV klaar op basis van de toekomstige Jazz. Stads-SUV’s (Peugeot 2008, Opel Mokka, …) zijn een segment in opmars en Honda wil deze boot niet missen.

Hybride en elektrisch

Honda gelooft sterk dat hybridetechnologie de volgende jaren een cruciale rol speelt om de CO2-uitstoot te verminderen. Het heeft drie nieuwigheden in de pijplijn zitten: een verbeterde versie van het huidige systeem met één elektromotor, een sterker systeem met twee elektromotoren voor middelgrote auto’s en een aandrijflijn met drie elektromotoren voor optimale prestaties. Dat luistert naar de naam Sport Hybrid SH-AWD (Super Handling All Wheel Drive) en wordt toegepast in de toekomstige NSX (verwacht in 2013).

Het Japanse merk blijft inzetten op de elektrische auto met brandstofcel. Op basis van de ervaringen die Honda sinds 2008 met de FCX Clarity heeft opgedaan, wordt een nieuw en goedkoper model met brandstofcel ontwikkeld tegen 2015. Deze auto is bestemd voor Japan, de Verenigde Staten en Europa.

Parijs

Veel van die nieuwigheden laten nog op zich wachten, maar ook op het salon van Parijs dat volgende week opent, toont Honda nieuwe modellen. Daar debuteert de vierde generatie van de CR-V, die vanaf november in België beschikbaar is en voor het eerst keuze biedt tussen voor- of vierwielaandrijving.

Nog belangrijker voor de Belgische markt is de nieuwe dieselversie van de Civic, aangedreven door een 1.6 i-DTEC met 120 pk die gemiddeld 3,6 l/100 km verbruikt (94 g CO2/km). Tot slot onthult Honda in Parijs modeljaar 2013 van de CR-Z hybride, met enkele subtiele aanpassingen aan de buiten- en binnenkant en een sterkere benzine- en elektromotor.