Het was niet echt een geheim meer, maar nu is het officieel: de Adventure 1190 zal binnen enkele dagen voor het eerst te zien zijn op Intermot in twee verschillende versies. De 1190 zal exclusief voorbehouden worden voor de weg, daar waar de 1190 R zijn off-road capaciteiten zal bewaren.
Het LC8 motorblok met dubbele injectie krijgt de recentste innovaties van Keihin met een "drive by wire", een traction control, elektronisch regelbare ophanging en ABS. Beide modellen zijn goed voor een vermogen van 150 pk, zoals de Ducati Multistrada, het doelwit van de 1190. De 1190 gaat echter wel 230 kg wegen, 235 kg voor de R versie. Beide modellen genieten ook van dezelfde voetsteunen, hoogte van het zadel, positie van het stuur en windscherm. Onderhoudsbeurten gebeuren om de 15.000 km, niet ver van het "record" van de Triumph Explorer.
De strijd in het segment van de zware trails is dus heviger dan ooit, en met de meer dan waarschijnlijke komst van de BMW R1250GS op Intermot zal het geweld helemaal losbarsten ...