Stel je voor: 300 paarden uit een kleine tweeliter turbomotor. De vermogenswedloop is nog maar begonnen en Audi opent de strijd met een verbluffende waarde van 150 pk per liter. Niet zo technisch onderlegd? Onthoud gewoon dat de toekomstige S3, de sportieve variant van de nieuwe Audi A3, een mooie cavalerie en een geavanceerde motor belooft.
2.0 l TFSI
De tweeliter TFSI is een oude bekende die ook al de VW Golf GTI van de vijfde generatie aandreef. Voor de S3 werd hij wel helemaal herzien om een hele reeks spitstechnologieën te integreren. In willekeurige volgorde: een uitlaatspruitstuk geïntegreerd in de cilinderkop en gekoeld door water, directe en indirecte injectie (zoals bij sommige Toyota’s), een zeer hoge compressieverhouding voor een motor met drukvoeding (9,3:1), een lichte cilinderkop van aluminium gemengd met siliconen, …
De transmissie gebruikt een Quattro-systeem, maar de achterwielen worden alleen aangedreven als de voorwielen verzadigd zijn. Op het programma staat een manuele of automatische (S-Tronic) versnellingsbak, volledig herwerkt en met zes versnellingen.
300 paarden
Audi belooft 300 pk bij 5.500 tr/min en een koppel van 380 Nm, dat constant beschikbaar is tussen 1.800 en 5.500 tr/min. Dat heet dan een ruime beschikbaarheid. De prestaties zijn navenant, met een spurt van 0 tot 100 km/u in 5,1 seconden. Ook het verbruik is verbluffend: 6,9 l/100 km (of 7 l/100 km met manuele bak).
Soundtrack
Prestaties zijn één zaak, hoe zit het met de sensaties? Audi haalt de grote middelen boven, zoals een elektromechanische sound actuator die het motorgeluid door het interieur laat weerklinken. Dat is niet alles, want een klep in de uitlaat opent bij een bepaald toerental om de klank helemaal vrij te laten. Muzikaal is de nieuwe S3 ongetwijfeld, terwijl de vorige S3’s weinig te bieden hadden op dat vlak.