De meest ‘volkse’ Porsche, de Boxster, rolt voortaan ook van de band bij Volkswagen. Omdat het zelf niet genoeg capaciteit heeft, besteedt Porsche een deel van de Boxster-productie uit.
Voor de bouw van de Boxster doet Porsche al veel langer een beroep op externe partners omdat de eigen fabriek in Zuffenhausen (Stuttgart) op volle toeren draait. Eerst werd de kleine roadster in Finland geproduceerd bij Valmet. De nieuwe Boxster zou oorspronkelijk in Oostenrijk gebouwd worden bij Magna Steyr, een deal die uit elkaar spatte toen Magna zich plots profileerde als mogelijke overnemer van Opel en potentiële concurrent.
Oude Karmann-fabriek
Uiteindelijk is de keuze gevallen op de voormalige Karmann-fabriek in Osnabrück, die in 2009 overgenomen werd door Volkswagen.
Matthias Müller, CEO van Porsche, legt uit: “Door de situatie in Stuttgart kunnen we daar de capaciteit moeilijk uitbreiden. De komende jaren gebruiken we onze productiecapaciteit volledig ten behoeve van de nieuwe 911. Daarom zochten we een partner voor de productie van de Boxster. De kwaliteit van het personeel bij Volkswagen in Osnabrück gaf de doorslag.”
“De start van de productie van de Boxster in Osnabrück illustreert de snelle samensmelting van Volkswagen en Porsche. Hiermee creëren we synergie waarvan zowel de consument, als het personeel en de stad profiteren”, zegt Martin Winterkorn, voorzitter van de raad van bestuur van de Volkswagen-groep.
Rijk verleden
In Osnabrück wordt behalve de Boxster ook de Volkswagen Golf Cabriolet gebouwd. Het is niet de eerste keer dat deze fabriek voor Porsche werkt. In de jaren zestig en negentig werden de carrosserieën voor de 356 coupé en de 968 hier gemaakt en van 1969 tot en met 1975 rolden 115.000 exemplaren van de Porsche 914 van de band. Osnabrück levert sinds de start van de nieuwe Boxster ook al onderdelen voor de achterkant en de zijkanten van de auto aan de fabriek in Zuffenhausen.