De Sportback is met voorsprong de populairste variant in het A3-gamma, met meer dan 1,4 miljoen verkochte exemplaren sinds 1999. Of dat succes aanhoudt nu de concurrentie verscherpt is, hangt af van de gloednieuwe derde generatie die op het salon van Parijs debuteert.
De driedeurs staat nog maar enkele weken bij de dealers en Audi maakt zich al op voor de lancering van de Sportback, die het moet opnemen tegen nieuwe uitdagers zoals de Volvo V40 en de Mercedes A-Klasse.
We konden de A3 Sportback al even live aanschouwen en merkten vooral een verbeterd zitcomfort voor de passagiers achterin. Dat komt omdat Audi de Sportback voor het eerst een langere wielbasis geeft dan de driedeurs. Het flexibele platform (MQB) liet toe om 3,5 cm extra ruimte te creëren tussen de wielassen van de Sportback. Tegenover de vorige A3 Sportback groeide de wielbasis met 5,8 cm en werd de koffer 10 liter groter (nu 380 liter of 1.220 liter met de achterbank neergeklapt).
Touchpad en leds
Voorts heeft de Sportback dezelfde eigenschappen als de driedeurs: een strakker design met minder rondingen, een lager gewicht dankzij veel aluminium (tot 90 kg minder) en een minimalistisch interieur met een centrale bedieningsknop met geïntegreerde touchpad voor het infotainmentsysteem, een concept dat de toon zet voor de interieurs van alle volgende Audi’s. Als eerste in zijn segment is de A3 Sportback beschikbaar met koplampen die volledig uit leds zijn opgebouwd.
Motoren
Onder de motorkap verschijnen onder meer de 1.2 TFSI met 105 pk en de 2.0 TDI met 184 pk. Het zuinigste model in het gamma is voorlopig de 1.6 TDI (105 pk), met een gemiddelde van 3,8 l/100 km (99 g CO2/km). Audi plant ook alternatieve aandrijfvormen: in 2013 een variant die rijdt op aardgas of e-gas (1.4 TCNG) en in 2014 een plug-inhybride (A3 Sportback e-tron).