De “Grosser” 770 debuteerde in 1930 en moest een uithangbord worden voor wat de Duitse ingenieurs tijdens het interbellum allemaal konden. Het koetswerk werd met de hand gebouwd, de motor was kolossaal: deze Mercedes was voor de superrijken van de planeet.

7,7 liter!

Onder de motorkap huisde een imposante 7,7 liter grote achtcilinder-in-lijn met bovenliggende nokkenassen. Het buizenchassis haalde zijn inspiratie bij de beroemde Silberpfeilen uit die tijd: de ophanging vooraan bestond uit bladveren, achteraan zat een DeDion-achteras. In 1938 verscheen de tweede generatie van de 770, de 770K, die de lat nog hoger legde: hij produceerde 155 pk, maar dankzij een compressor steeg dat vermogen tot 230 pk. Daardoor haalde hij een voor die tijd ongeziene topsnelheid van 160 km/u.

Vier versies

Mercedes bood zijn 770K aan in vier verschillende versies: een Pullman (met drie zetelrijen), een Cabriolet B (de sportieve versie), een Cabriolet F (een luxeversie) en de Offener Tourenwagen, een praalwagen voor staatshoofden. Zowat alle versies konden al dan niet deels worden voorzien van bepantsering. In totaal werden er 88 exemplaren van de 770K geproduceerd, tot de oorlog in 1943 de productie onmogelijk maakte.

Chassisnummer 189744

Deze specifieke 770K Offener Tourenwagen werd in 1938 besteld door Erich Kempka, de chauffeur van Adolf Hitler, in opdracht van de Führer. Voor Hitler was het niet de eerste Mercedes 770 in zijn vloot. Deze Offener Tourenwagen werd vooral ingezet als gastenauto voor bevriende staatshoofden, maar was eveneens voorzien van een kogelwerende voorruit en bepantserde koetswerkplaten. Hitler zelf werd enkele keren rondgereden in de Mercedes met chassisnummer 189744, tot in 1943 zijn geluk keerde en de details over de auto onduidelijker worden.

Belgische link

Na de Tweede Wereldoorlog werd de Mercedes-Benz 770K Offener Tourenwagen opgeëist door het Amerikaanse leger, tot hij in 1946 in Belgische handen kwam: tabakhandelaar Vander Elst van het sigarettenmerk Belga, uit het Antwerpse Merksem. Die verkocht hem in 1949 door aan een nieuwe eigenaar in de Verenigde Staten.

Restauratie en doorverkoop

De Offener Tourenwagen geraakte daarna enigszins in de vergetelheid, tot hij in 1976 werd herontdekt en gerestaureerd. In 1978, 1983 en 2002 wisselde hij nog van eigenaar, om in 2004 terug naar Europa te keren en bij de huidige eigenaar te belanden.

Veiling

Op 17 januari wordt de Mercedes-Benz 770K Offener Tourenwagen geveild in het Amerikaanse Scottsdale. Een richtprijs wordt er niet gegeven, maar wel gaat 10 procent van de opbrengst naar goede doelen die zich bezighouden met de nagedachtenis van de Holocaust, zodat de slachtoffers niet worden vergeten.