Een diesel is goedkoper

De hogere aankoopprijs en onderhoudskosten wegen meestal niet op tegen wat je bespaart aan de pomp. Alleen veelrijders (meer dan 25.000 km per jaar) kunnen de keuze voor een diesel rechtvaardigen, zeker als ze vooral op de autosnelweg rijden.

Een diesel is betrouwbaarder

Lange tijd waren diesels inderdaad robuuster dan benzines. Vandaag is de trend omgekeerd. Veel factoren maken huidige dieselmotoren kwetsbaarder: complexe systemen tegen vervuiling, een ingewikkelde injectie, deeltjesfilters die geregeld verstopt geraken, …

Een diesel verkoop je gemakkelijker door              

Jarenlang kozen automobilisten bijna automatisch voor diesels. Sinds een paar jaar is dat niet meer het geval en keert de benzinemotor terug. Conclusie: de occasiemarkt zit vol diesels en benzines zijn zeldzamer. De interesse in benzines neemt dan ook toe.

Een diesel rijdt aangenamer

De huidige turbodiesels hebben veel koppel bij lage toerentallen, waardoor ze inderdaad comfortabel rijden. Maar de benzinemotoren van de nieuwste generatie (met turbo en allerhande technieken) blijven niet achter en werken zachter en verfijnder binnen een groter toerentalbereik. Bovendien klinken ze niet zoals een tractor.

Een diesel start altijd

Als het sterk gevroren heeft kan een diesel moeite hebben om te starten door aanwezigheid van water in de brandstof of een zwakke batterij. Een benzinemotor vergt minder energie om tot leven te komen.