Zegt deze auto jou helemaal niets? Adler betekent ‘adelaar’ in het Duits, wat de aanwezigheid van twee gestileerde roofvogels op het koetswerk verklaart. Deze kleine vooroorlogse Duitse constructeur liet zich opmerken door innovatieve oplossingen. In een tijd waarin de meeste auto’s nog een starre achteras hadden (vaak ook vooraan) en de motoren hun vermogen naar achteren stuurden, onderscheidden de Adlers zich door hun volledig onafhankelijke ophanging en voorwielaandrijving.
Zes exemplaren
Het ging niet om racewagens, want het vermogen van 56 pk beperkte de sportieve mogelijkheden. Een zekere Paul Jaray bekijk dat vanuit een ander perspectief. Als verfijnd aerodynamicaspecialist tekende hij een geprofileerd silhouet, geïnspireerd door de luchtvaartwereld. Zo ontstond de Adler Trumpf Rennlimousine. Amper zes exemplaren werden ervan gebouwd en elk model was een evolutie van het vorige.
Het exemplaar dat je hier ziet, nam deel aan de 24 uren van Le Mans in 1937 met een zeker succes, want hij eindigde tweede in zijn cilinderinhoudsklasse (2 liter) en negende in het algemene klassement. Een mooi resultaat voor een auto met 56 pk. Bovendien – toch een kleine revolutie – was één van de eerste gesloten auto’s die deelnam aan de 24 uren van Le Mans.
Hij kan de jouwe worden!
Een bijzonder modern koetswerk, voorwielaandrijving en een mooie voorgeschiedenis: deze auto is van groot historisch belang. Dat verklaart de schatting van RM Sotheby’s Auctions tussen 1 en 1,5 miljoen euro. Deze auto gaat onder de hamer tijdens de Amerikaanse veiling van Monterey, op 14 augustus 2015.