De Franse autobouwer Renault slaat de handen in elkaar met de grootste Europese vliegtuigbouwer Airbus om zich voor te bereiden op de toekomst van elektrische batterijen. De twee bedrijven hebben een samenwerkingsovereenkomst gesloten die gericht is op onderzoeks- en ontwikkelingsactiviteiten om batterijen te ontwerpen en te produceren die de uitdagingen van morgen aankunnen. Concreet zullen ingenieurs van beide bedrijven hun kennis delen terwijl ze samenwerken aan het ontwerp van lichtere batterijen die meer energie kunnen opslaan.

Een verdubbelde capaciteit tegen 2023?

Om de technische mogelijkheden van elektrische batterijen te verbeteren, zal het nodig zijn een grotere opslagcapaciteit en een lager gewicht te verwezenlijken, en tegelijkertijd nieuwe recyclingmethoden te overwegen. Om zich te onderscheiden van de concurrentie, voornamelijk uit Azië, zullen de twee industriële grootmachten een hele sector moeten revolutioneren. Een overgang die het einde zou moeten betekenen van de lithium-ion technologie en de komst van solid state batterijen. Het einddoel is ambitieus, want het is de bedoeling om de energiecapaciteit te verdubbelen "tegen 2030".

Zodra de nieuwe technologie op punt staat, zullen Airbus en Renault deze nieuwe generatie batterijen op grote schaal gaan produceren. Ze moeten gebruikt worden in de voertuigen van het merk Renault, maar ook in de vliegtuigen van de toekomst.


?