De 164, die in 1987 op de markt kwam, was het resultaat van een samenwerking met Fiat, Lancia en Saab. Hij deelde zijn onderstel dan wel met de Croma, Thema en de Saab 9000, maar de 164 kreeg een volledig eigen koetswerk. Hij moest daarentegen wel genoegen nemen met de voorwielaangedreven architectuur. Op zich was dat geen primeur voor het merk, dat met de Alfasud al bewees dat het met de techniek overweg kon...
Pittige V6…
Maar waar het schoentje knelde, was dat dit nieuwe onderstel het moeilijk had met het vermogen van de pittige motoren van Alfa Romeo. Zo bood het merk in zijn 164 ook de Heilige Graal aan, de 3 liter ‘Busso’ V6. De uitbundige krachtbron kon uitpakken met een heerlijke melodie, en leverde afhankelijk van de uitvoering tot meer dan 200 pk.
Quadrifoglio 4
Het regende kritiek en ook Alfa Romeo was zich terdege bewust van het gebrek aan precisie van zijn grote berline. Het antwoord liet lang op zich wachten, maar was wel spectaculair: in 1994, toen de carrière van het model al op zijn laatste benen liep, stelde Alfa de Q4-uitvoering voor, kort voor ‘Quadrifoglio 4’. Die combineerde de krachtigste variant van de V6 (24 kleppen en 230 pk) met vierwielaandrijving en een handgeschakelde zesbak. Die combinatie zorgde ervoor dat het potentieel van de motor eindelijk volledig benut kon worden! Om zijn positionering als ‘premium sportieveling’ te benadrukken, kreeg de 164 Q4 een bijzonder mooi lederen interieur, een complete uitrusting en een specifieke look, dankzij een reeks aerodynamische addenda...
Zeldzame parel…
Hoewel hij efficiënt was en liefhebbers wist te enthousiasmeren, kende de 164 Q4 geen al te groot succes: tijdens de twee jaar dat hij in productie was, werden er naar schatting minder dan 1.500 van verkocht. Er vandaag één vinden in goede staat, is dan ook een stevig karwij. Toch blijven de prijzen beperkt tot zowat € 15.000 voor een mooi exemplaar. Een ‘koopje’, gezien de zeldzaamheid van het model en de stamboom van het motorblok!