De Giulia berline en de Stelvio SUV mogen dan al lang op de markt zijn, Stellantis is te druk bezig om meteen aan vervanging te denken. Daarom krijgen ze respectievelijk zeven en zes jaar na hun lancering nog maar eens een lichte facelift die ervoor moet zorgen dat de oudjes zich aanpassen aan het jongste veulen in de Alfa Romeo-stal, de Tonale.

Subtiel


Verwacht echter niet dat de wijzigingen ingrijpend zijn: de Italianen houden het op detailaanpassingen omdat beide wagens naar eigen zeggen gezegend zijn met een “tijdloos design”. Zo verandert er niets aan de koplampbehuizing, maar is er een nieuwe lichtsignatuur met drie afzonderlijke elementen en adaptieve led-matrix verlichting en dynamische richtingaanwijzers. Ook de bumpers worden hertekend en er zijn achterlichten met een transparante plastic behuizing voor de Giulia en donkerdere plastic met zwarte details voor de Stelvio. Typische facelift-items.

Vanbinnen maakt de analoge tellerpartij plaats voor een 12,3 duim groot digitaal scherm voor de neus van de bestuurder, dat van look verandert naargelang de gekozen rijmodus. Het infotainmentsysteem krijgt dan weer een verbeterde versie van de Alfa Connect Services en de digitale ‘NFT-gebaseerde’ onderhoudsgeschiedenis.

Minder motoren, meer versies

Op motorisch vlak wordt het aanbod beperkt tot de 2 liter benzine met een vermogen van 280 pk en de 2 liter diesel met naar keuze 160 of 210 pk (naast de Quadrifolio-versies die voorlopig geen facelift krijgen). De krachtigste benzine en diesel zijn uitgerust met vierwielaandrijving. (Plug-in) hybride aandrijvingen zoals in de Tonale moet je hier niet verwachten. Wat het tweetal wel overneemt van hun kleinere broer zijn de uitvoeringen: Super, Sprint, Ti en Veloce, met elk hun eigen uitrusting. Daarnaast is er een speciale reeks ‘Competizione’, een topversie met de nieuwe exclusieve Moon Light grijze afwerking.