De Formule 1 heeft zich de laatste jaren opnieuw uitgevonden op vlak van technische regels, duurzaamheid, promotie van de sport via sociale media en Netflix, en een aantal nieuwe races op de kalender. Een aanpak die duidelijk heeft gewerkt, want bij quasi elke race worden er bezoekersrecords verbroken en ook op televisie kijken er meer mensen dan ooit tevoren. 

De stappen die de sport zet richting duurzaamheid hebben ook de aandacht getrokken van de autoconstructeurs, want in 2026 zullen zowel Mercedes, Ferrari, Alpine, Ford, Aston Martin, Audi en McLaren op de startgrid staan, terwijl Honda aan boord blijft als motorenbouwer en Cadillac op zoek is naar een plekje aan tafel. Om maar te zeggen dat de F1 populairder is dan ooit! Reden te meer om de sport van naderbij te bekijken, met om te beginnen een overzicht van wat je moet weten over het lopende seizoen van 2023.

Super Max

Laten we meteen met de deur in huis vallen: de spanning van 2021, toen Max Verstappen en Lewis Hamilton met een gelijke score aan de laatste race begonnen, is niet te vinden in 2023. Verstappen en Red Bull hebben zo’n voorsprong qua snelheid dat ze de Nederlander doorgaans nog maar twee keer tonen op televisie: bij de start van de race, en wanneer hij als eerste over de finishlijn rijdt. 

Teamgenoot Sergio Pérez leek in het begin nog enige weerstand te bieden, maar moet intussen meer achter zich kijken dan voorop om niet ingehaald te worden op de tweede plaats in het klassement. Een dominantie die sterk doet denken aan 2020, toen Lewis Hamilton quasi onklopbaar was met Mercedes. Maar net als in 2020 zijn er andere elementen die het seizoen toch boeiend houden...

Wie is ‘best of the rest’?

Eerst leek Aston Martin zijn huiswerk het best te hebben gedaan, daarna leek het een tweestrijd te worden tussen Mercedes en Ferrari, en in Silverstone stond McLaren ineens op het podium. De strijd om de tweede plaats is dus duidelijk nog lang niet gestreden, en dat is dan ook het meest boeiende geworden om te volgen tijdens de races. Of kan Fernando Alonso zijn belofte toch nog waarmaken van bij elke race op het podium te eindigen?

De Vries out, Ricciardo in

Nyck de Vries, de 28-jarige F2- en Formule E-kampioen uit Nederland, kreeg dit jaar eindelijk zijn kans in de F1 bij Alpha Tauri, na een indrukwekkende race in 2022 als invaller voor Alex Albon bij Williams. Maar het zusterteam van Red Bull is onverbiddelijk als de prestaties uitblijven, en na amper 10 races mag de Vries zijn biezen weer pakken. In zijn plek komt 8-voudig racewinnaar Daniel Ricciardo, die na een paar magere jaren bij McLaren zich terug mag bewijzen voor Red Bull, het team dat hij verliet in 2019 toen duidelijk werd dat Max Verstappen de nieuwe nummer één was.

Vegas, baby!

De nieuwe hype rond de F1 zorgt er ook voor dat er steeds meer locaties aanschuiven om een plekje te mogen bemachtigen op de kalender. In de VS, waar de Netflixserie Drive to Survive een grote impact heeft gehad, staan er sinds dit jaar zelfs 3 races op de planning: Austin, Miami en... Las Vegas! De F1-bolides gaan zelfs over de iconische Strip racen in wat een zeer bombastische GP belooft te worden. De Grote Prijs van Las Vegas gaat door in november, net voor de laatste race van het seizoen in Abu Dhabi.

Allemaal zaken die ons doen uitkijken naar de rest van het F1-seizoen van 2023. En het bewijs dat een dominant seizoen niet per se gelijk staat aan een saai seizoen...

?